Kto może przyjmować płatności bonem turystycznym?

Żeby znaleźć się na liście POT uprawniającej do przyjmowania bonów turystycznych firma powinna świadczyć usługi hotelarskie lub organizować krajowe imprezy turystyczne.

Jeśli jesteś przedsiębiorcą turystycznym lub organizacją pożytku publicznego realizującą usługi hotelarskie lub imprezy turystyczne, możesz się znaleźć na liście Polskiej Organizacji Turystycznej podmiotów turystycznej i przyjmować płatności bonem turystycznym. Wystarczy zarejestrować się na Platformie Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS).  

Usługa hotelarska to krótkotrwałe, ogólnie dostępne wynajmowanie domów, mieszkań, pokoi, miejsc noclegowych, a także miejsc na ustawienie namiotów lub przyczep samochodowych oraz świadczenie, w obrębie obiektu, usług z tym związanych (art. 3 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych – Dz. U. z 2019 r. poz. 238 oraz z 2020 r. poz. 374 i 568). 

Natomiast impreza turystyczna oznacza połączenie co najmniej dwóch różnych rodzajów usług turystycznych na potrzeby tej samej podróży lub wakacji, spełniające określone ustawą warunki (art. 4 pkt 2 ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych – Dz. U. z 2019 r. poz. 548 oraz z 2020 r. poz. 568). 

Jak przystąpić do programu? 

Zarejestruj się na Platformie Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS) i złóż oświadczenie. Jako przedsiębiorca turystyczny lub organizacja pożytku publicznego podajesz następujące dane: 

  • imię i nazwisko, nazwę lub firmę; 
  • adres zamieszkania – w przypadku, gdy reprezentujesz przedsiębiorcę turystycznego będącego osobą fizyczną, adres siedziby – w przypadku, gdy reprezentujesz osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadająca osobowości prawnej, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, adres wykonywania działalności – w przypadku, gdy miejsce realizacji usług hotelarskich lub oferowania imprez turystycznych jest inne niż adres zamieszkania lub siedziby; 
  • numer NIP – w przypadku osoby fizycznej wykonującej działalność gospodarczą, w przypadku osoby prawnej albo w przypadku jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, numer PESEL – w przypadku osoby fizycznej niewykonującej działalności gospodarczej, a w przypadku jego braku – rodzaj, numer i serię dokumentu potwierdzającego tożsamość; 
  • informację o wpisie do: właściwej ewidencji, o której mowa w art. 38 ust. 1–3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych lub właściwego rejestru, o którym mowa w art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych; 
  • numer wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego albo informację o wpisie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej – jeżeli przedsiębiorca turystyczny lub organizacja pożytku publicznego podlega obowiązkowi wpisu do tego rejestru lub ewidencji; 
  • informację o oferowaniu usług hotelarskich lub imprez turystycznych; 
  • numer rachunku bankowego prowadzonego w Rzeczypospolitej Polskiej w złotych polskich, przyporządkowany do wykonywanej działalności; 
  • adres poczty elektronicznej przyporządkowany do wykonywanej działalności; 
  • numer telefonu przyporządkowany do wykonywanej działalności; 
  • imię i nazwisko osoby dokonującej rejestracji, upoważnionej do reprezentowania przedsiębiorcy turystycznego lub organizacji pożytku publiczne

Skomentuj artykuł: