Akademik Czerski, jedyny rosyjski statek zdolny do ukończenia Nord Stream 2 po trzymiesięcznej odysei po morzach i oceanach świata właśnie wpływa na Morze Bałtyckie. Chociaż niektórzy eksperci coraz bardziej powątpiewają w możliwość zrealizowania inwestycji przez tę jednostkę, to jednak jego obecna pozycja może sugerować, że Rosjanie podejmą próbę jej zakończenia.
W połowie lutego rosyjski statek do układania rur wyruszył z portu w Nachodce nad Morzem Japońskim, a celem jego podróży miał być Bałtyk. Jednostka zaczęła jednak kluczyć, zaliczając m. in. Singapur oraz wschodnią i południową Afrykę. Kilkukrotnie zmieniała też destynację, raz kierując się do Egiptu, innym razem do Szkocji. W ostatnich godzinach Akademik Czerski znowu zmienił cel swojej podróży z położonej koło Władywostoku Nachodki czyli portu skąd wyruszył, na Kaliningrad. Obecnie statek znajduje się już u wrót Morza Bałtyckiego, w cieśninie Kattegat. Jeśli tym razem nie zmieni już kursu, przy ujściu Pregoły do Zalewu Wiślanego znajdzie się w przeciągu tygodnia.
Niektórzy eksperci wskazują, że przyczynami częstych zmian destynacji statku może być albo obawa przed nałożeniem amerykańskich sankcji z wyprzedzeniem, albo trwający kryzys na rynku gazu, który powoduje, że kończenie Nord Stream 2 jest w tej chwili mało opłacalne.
Wcześniejsze obostrzenia wprowadzone przez Waszyngton pod koniec 2019 r. uniemożliwiły dokończenie projektu z pomocą zachodnich podmiotów, a szwajcarska firma Allseas całkowicie wycofała się z placu budowy.
Rosjanie mogą jednak realizować swój plan, który założyli sobie po wprowadzeniu amerykańskich obostrzeń. Minister energetyki Rosji Aleksandr Nowak powiedział wtedy, że wykorzystanie Czerskiego to jeden z wariantów dokończenia Nord Streamu 2, jednak, jak zaznaczył, potrzebny będzie czas na dodatkowe przygotowanie okrętu.
Tymczasem w kaliningradzkim porcie, do którego najwyraźniej zmierza teraz Akademik Czerski działa stocznia Jantar. Prowadzi ona produkcję i naprawy o szerokim zakresie m. in. statków handlowych, okrętów wojennych, konstrukcji metalowych i statków ze stopów aluminiowych. Taki zakres działalności wskazuje, że Jantar mógłby przygotować rosyjski statek do prac przy Nord Streamie 2.