Nabór skierowany do banków zainteresowanych dystrybucją dopłat do leasingu pojazdów zeroemisyjnych

Nastąpił kolejny, ważny krok we wdrażaniu programu „Mój elektryk” - Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił nabór na banki zainteresowane dystrybucją dopłat do leasingu pojazdów zeroemisyjnych (elektrycznych i wodorowych). Od 12 lipca br. trwa już w NFOŚiGW nabór wniosków osób fizycznych chcących otrzymać dotację do zakupu „elektryka”.

Program priorytetowy NFOŚiGW „Mój elektryk” przewiduje, że z bezzwrotnego dofinansowania do zakupu/leasingu samochodów napędzanych energią elektryczną lub wodorem będą mogły korzystać - obok osób fizycznych - także przedsiębiorstwa, samorządy i instytucje. Budżet programu, którego wdrażanie zaplanowano na lata 2021-2026, wynosi obecnie 500 mln zł, w tym 400 mln zł z przeznaczeniem na dopłaty dla leasingu.

Uruchomienie dopłat do leasingu jest kluczowe dla sukcesu programu „Mój elektryk”, a elektryfikacja transportu w Polsce ma zasadnicze znaczenie dla realizacji celów klimatycznych. Wsparcie kierowane przez NFOŚiGW do przedsiębiorców i samorządów upowszechni stosowanie pojazdów zeroemisyjnych. Dzięki temu zostanie potrojona liczba samochodów elektrycznych w Polsce, co pozwoli na dalszy rozwój infrastruktury ładowania oraz produkcji na potrzeby rynku samochodów zeroemisyjnych

podkreśla minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka.

NFOŚiGW udostępni bankom uczestniczącym w realizacji programu „Mój elektryk” środki finansowe, które banki będą przekazywały korzystającym z leasingu, przede wszystkim firmom, na dopłaty do opłat ustalonych w umowach leasingowych. W ramach naboru, który ruszy 2 sierpnia br. i będzie trwał cztery tygodnie, NFOŚiGW oczekuje na zgłoszenia banków, które zadeklarują gotowość operacyjnego uruchomienia systemu dystrybucji dopłat do leasingu najpóźniej w ciągu 90 dni od podpisania umowy z NFOŚiGW. Banki będą zobowiązane do podjęcia współpracy z każdą zainteresowaną firmą leasingową, która zgłosi takie zainteresowanie na każdym etapie wdrażania programu „Mój elektryk”.

Artur Lorkowski, wiceprezes NFOŚiGW wyjaśnia sposób dystrybucji dopłat do leasingu: - System dystrybucji dopłat będzie przyjazny dla przedsiębiorców, w pełni zintegrowany z biznesowym modelem finansowania aut przez leasing. Wnioski o dopłaty do leasingu aut zeroemisyjnych będą składane u pracownika firmy leasingowej, który będzie odpowiadał również za umowę leasingową. Banki będą podejmowały - w imieniu NFOŚiGW - decyzje o przyznaniu dotacji w ciągu 20 dni od przekazania wniosku do banku przez firmę leasingową. Tak prosty dostęp do dopłat na leasing aut elektrycznych jest możliwy tylko dzięki ścisłej współpracy NFOŚiGW z przedstawicielami sektora bankowego oraz leasingowego.
Podstawą uczestnictwa banku w programie „Mój elektryk” będzie podpisanie z NFOŚiGW umowy o udostępnienie środków finansowych.

Z puli środków otrzymanych z NFOŚiGW banki będą mogły udzielać firmom i instytucjom dofinansowania w formie bezzwrotnej dotacji wyłącznie na samochody zeroemisyjne, które są fabrycznie nowe, których cena nie będzie wyższa niż określona w programie. Celem programu „Mój elektryk” jest uniknięcie zanieczyszczenia powietrza poprzez wspieranie zakupu lub leasingu ekologicznych pojazdów, czyli upowszechnienie w Polsce samochodów zeroemisyjnych. Planowany okres udzielania dotacji beneficjentom w tej edycji programu ma się zakończyć 30 czerwca 2026 r.

Źródło

Skomentuj artykuł: