Znamy termin wyborów prezydenckich. Już dziś - przez internet - możesz dopisać się do spisu lub wpisać do rejestru wyborców. Sprawdź, czym to się różni i jak to zrobić. Od jutra online zgłosisz chęć głosowania korespondencyjnego - poinformowało dziś Ministerstwo Cyfryzacji.
28 czerwca odbędzie się pierwsza tura wyborów prezydenckich. Nie musicie głosować tam, gdzie jesteście zameldowani. To od Was zależy, gdzie dopiszecie się do spisu lub wpiszecie do rejestru wyborców. Obie te sprawy możecie załatwić online. Oto jak to zrobić – podaje resort i tłumaczy czym się różni dopisanie do spisu wyborców od wpisania do rejestru wyborców.
"Jeśli chcecie na stałe zmienić miejsce głosowania, czyli od teraz chcecie głosować tam, gdzie mieszkacie, a gdzie nie jesteście zameldowani i to nie tylko ten jeden raz, ale także w innych, przyszłych wyborach – powinniście wpisać się do rejestru wyborców".
"Natomiast jeśli wiecie, że tylko tego jednego dnia - w dzień wyborów - nie będzie Was w miejscu zamieszkania, ale poczucie obywatelskiego obowiązku mówi Wam, że powinniście zagłosować – dopiszcie się do spisu wyborców w miejscu, w którym akurat wtedy będziecie.
Będzie to działanie jednorazowe, czyli dotyczy tylko tych jednych wyborów. W następnych zagłosujecie już u siebie".
W obu sytuacjach można sprawę załatwić online.
Wpis do rejestru wyborców
Chcecie na stałe zmienić miejsce głosowania – w takim razie to dla Was przygotowaliśmy e-usługę Złóż wniosek o wpisanie do rejestru wyborców.
W tym przypadku kluczowe jest działanie z odpowiednim wyprzedzeniem. Wpis nie następuje bowiem automatycznie, wymaga rozpatrzenia wniosku, a później decyzji urzędnika. Przed wydaniem decyzji urzędnicy muszą zweryfikować, czy mieszkamy tam, gdzie deklarujemy
Szef MC mówi, że trzeba przygotować profil zaufany, skan lub zdjęcie dowodu osobistego i elektroniczną wersję innego dokumentu, który potwierdza miejsce naszego stałego zamieszkania. "Taki załącznik ułatwi urzędnikowi podjęcie decyzji i może przyspieszyć rozpatrzenie wniosku" – podpowiada Zagórski.
Takim dodatkowym dokumentem może być umowa najmu mieszkania, oświadczenie właściciela (najemcy) mieszkania, w którym mieszkamy, rachunek za prąd, na którym są nasze dane, umowa o pracę, karta mieszkańca, itp.
Tu można złożyć wniosek o wpisanie do rejestru wyborców
Decyzję o wpisaniu lub odmowie wpisania do rejestru wyborców urzędnik podejmie w ciągu 5 dni od złożenia wniosku. Otrzymasz ją pocztą tradycyjną lub na skrzynkę na koncie Mój GOV. Jeżeli w ciągu 5 dni nie otrzymasz korespondencji, skontaktuj się z urzędem. Bez tej decyzji lub gdy decyzja będzie odmowna, nie znajdziesz się w rejestrze wyborców. Oznacza to, że nie zagłosujesz w gminie, do której wysyłasz wniosek.