PKP Intercity z 300. nowymi wagonami

PKP Intercity ogłosiły największy w swojej historii przetarg na zakup nowego taboru kolejowego. Po realizacji zamówienia park taborowy przewoźnika powiększy się aż o 300 nowych wagonów, a prawo opcji umożliwia zakup dodatkowych 150 pojazdów. Dzięki temu znacząco poprawi się komfort podróżowania.

Polska stała się liderem w inwestycjach transportowych w Europie, a działania takie jak to dzisiejsze są tego najlepszym dowodem. Z pełnym przekonaniem stawiamy na rozwój polskiej, ekologicznej kolei, a zakup przez naszego narodowego przewoźnika kilkuset nowoczesnych, bezpiecznych i komfortowych wagonów będzie bardzo dużym krokiem w kierunku kolei jako wiodącego środka transportu. Nowa jakość przyciąga kolejne miliony podróżnych do pociągów – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
W ramach przetargu zakupione zostaną wagony różnego typu. Po zakończeniu dostaw, w opcji podstawowej, park taborowy PKP Intercity będzie bogatszy o: 
38 wagonów przedziałowych 1. klasy z wydzieloną częścią bezprzedziałową; 
40 wagonów przedziałowych 2. klasy;
80 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy; 
38 wagonów przedziałowych 2. klasy z miejscami dla osób z niepełnosprawnościami;
40 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy z miejscami do przewozu rowerów;
38 wagonów restauracyjnych;
26 wagonów dzienno-nocnych, które zapewnią wygodne przejazdy w nocy.
W przypadku skorzystania z prawa opcji, które umożliwia rozszerzenie zamówienia do łącznie 450 wagonów, każda z ww. kategorii taboru będzie poszerzona o dodatkowe jednostki, od 13 do 40 sztuk. 
– Coraz wyższa jakość staje się wyróżnikiem polskiej kolei. Jak pokazuje tegoroczna popularność usług PKP Intercity, podróżni wyraźnie dostrzegają te zmiany, dzięki czemu coraz częściej wybierają pociąg jako środek transportu w podróżach długodystansowych. Ten trend jest stabilny, a jeszcze umocnią go intensywne inwestycje taborowe, które sprawiają, że podróżowanie koleją staje się coraz prostsze i bardziej komfortowe. 450 nowoczesnych wagonów to milowy krok dla rozwoju PKP Intercity i polskiej kolei – stwierdził wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel. 
Rozpoczęcie dostaw wagonów zostało zaplanowane na 2025 r. Nowe pojazdy, które rozpędzą się do 200 km/h, będą wykorzystywane w kategorii średniej – jednej z trzech nowych kategorii połączeń, które PKP Intercity planuje uruchamiać w perspektywie 2030 r. Pociągi kategorii średniej połączą główne aglomeracje, będą zatrzymywać się w mniejszych ośrodkach, a także będą kursować za granicę. Wagony będą homologowane do wykorzystania na sieciach kolejowych Czech, Niemiec, Austrii, Słowacji, Węgier i Litwy. Dzięki temu nowe jednostki będą mogły obsługiwać trasy:
Warszawa – Poznań – Berlin; 
Warszawa – Poznań – Szczecin; 
Gdynia – Warszawa – Katowice – Bohumin – Wiedeń;
Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Berlin; 
Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Poznań – Szczecin; 
Gdynia – Poznań – Wrocław – Praga; 
Kraków/Wrocław – Bohumin – Wiedeń. 
Nowe wagony zostaną wyposażone w udogodnienia, które już dziś stają się standardem w pociągach PKP Intercity. Pasażerowie skorzystają m.in. z WiFi, systemu indywidualnego oświetlenia, gniazd elektrycznych i USB. Komfortową podróż zapewni też klimatyzacja i system informacji pasażerskiej wyświetlany na tablicach świetlnych. W trosce o bezpieczeństwo podróżnych zastosowany zostanie system wykrywania pożaru obejmujący całe wagony oraz monitoring wizyjny. Nowy design obejmuje również rozwiązania konfiguracji wnętrza. Wagony zyskają dodatkową przestrzeń na bagaż, zlokalizowaną pod fotelami, które będą bardziej komfortowe. 
Innowacyjnym rozwiązaniem będzie przestrzeń przeznaczona dla rodziców podróżujących z dziećmi, która połączy część pasażerską z bezpieczną przestrzenią do zabaw, co pozwoli na komfortowe podróżowanie z maluchami. 
Miejsca w pierwszej klasie zyskają nowy i spójny standard, który obejmie wagony z przedziałami i te bezprzedziałowe, a w środku, poza standardowymi udogodnieniami, znajdą się nowości takie jak ładowarki indukcyjne. Zmienią się również wagony restauracyjne.
Ogłoszony przetarg to kolejna część konsekwentnie realizowanej strategii inwestycyjnej narodowego przewoźnika „PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji”. Jej efekty już dziś widać na polskich torach, po których jeździ coraz więcej nowych i zmodernizowanych pojazdów w barwach PKP Intercity. 
 

Skomentuj artykuł: