Podatek cukrowy spowodował spadek sprzedaży tanich wódek w najmniejszych butelkach o niemal jedną trzecią - czytamy w dzisiejszym wydaniu "Rzeczpospolitej".
"Jak wynika z danych firmy CMR, które „Rzeczpospolita” publikuje jako pierwsza, w pierwszym półroczu 2021 r. Polacy kupili mniej alkoholu w opakowaniach do 200 ml, czyli w tzw. małpkach. Największe spadki odnotowały najtańsze, czyste wódki – to niemal 30 proc. ilościowo rok do roku. Sprzedano też mniej wódek smakowych" - pisze "Rz".
- Wartość sprzedaży wszystkich wódek spadła od początku roku o około 6 proc. – mówi gazecie Arleta Charkot, analityk CMR. Dane dotyczą sklepów o powierzchni do 300 m kw., które mają większość rynku, to głównie w nich kupowane są alkohole.
Według dziennika podatek uderzył także w rynek napojów. Dla tych gazowanych spadek sprzedaży ilościowej w pierwszym półroczu 2021 r. sięga 20 proc., przy wzroście średnich cen o ok. 36 proc. Wody smakowe zdrożały o jedną trzecią i sprzedano ich 17 proc. mniej. Inne kategorie także mocno tracą - dodano.
- Opłata wymusiła zmiany w strategiach części producentów, podejmujących działania obniżające wielkość płaconego podatku, a tym samym próbę redukcji wzrostu cen
Jak podała gazeta, niektóre firmy zmieniają nawet ofertę, wprowadzając mniejsze opakowania napojów, by wzrost cen nie był tak widoczny.