Południowa Obwodnica Warszawy otwarta

Wojewoda Mazowiecki wydał decyzję o pozwoleniu na użytkowanie tunelu drogowego w Warszawie, w ciągu drogi ekspresowej S2 - Południowej Obwodnicy Warszawy. 


Przed wydaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie tunelu drogowego w Warszawie, w ciągu drogi ekspresowej S2 - Południowej Obwodnicy Warszawy, Zespół ds. zapewnienia bezpieczeństwa tuneli, pod przewodnictwem wojewody mazowieckiego przeanalizował przedłożoną przez inwestora Dokumentację Bezpieczeństwa Tunelu. Członkowie Zespołu zaakceptowali tę dokumentację. 

Kierowcy w stolicy mogą więc już korzystać z 4,6 km odcinka drogi ekspresowej S2 pomiędzy węzłami Puławska i Warszawa Wilanów wraz z tunelem pod Ursynowem. To ostatni fragment trasy S2 Południowej Obwodnicy Warszawy (POW), której długość wynosi ok. 33 km. Inwestycja ułatwi komunikację między południowymi dzielnicami Warszawy, a także poprawi warunki podróżowania autostradą A2 na osi wschód-zachód.

Zakończenie budowy i oddanie do ruchu tunelu na Południowej Obwodnicy Warszawy oznacza nie tylko uwolnienie mieszkańców południowych dzielnic stolicy od uciążliwego ruchu, ale też udrożnienie całego szlaku komunikacyjnego od granicy polsko-niemieckiej przez Poznań, Łódź, Warszawę aż po Mińsk Mazowiecki

powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Dwunawowy tunel  o długości 2,3 km to skomplikowany obiekt inżynierski zarówno pod względem projektowym, logistycznym jak i wykonawczym. Dużym wyzwaniem było poprowadzenie go pod pierwszą linią metra, przy zachowaniu ciągłości kursowania kolejki podziemnej. W każdej nawie jezdnia o szerokość ok. 14,5 m ma po trzy pasy ruchu i pas awaryjny. Tunel schodzi pod powierzchnię ziemi między ul. Indiry Gandhi a ul. Pileckiego i wychodzi na skarpie za ul. Nowoursynowską. Jest obecnie najdłuższym takim obiektem drogowym w Polsce.

W ramach zadania wybudowano 11 obiektów inżynierskich, węzeł Warszawa Ursynów, a także ekrany akustyczne, odwodnienie trasy, wygrodzenia drogi głównej oraz urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Wraz z otwarciem tunelu uruchomiony został odcinkowy pomiar prędkości, za który odpowiada Inspekcja Transportu Drogowego. Dopuszczalna prędkość na tym odcinku wynosi do 80 km/h. Wartość inwestycji, w której skład wchodzi m.in. wykonanie dokumentacji, wykupy gruntów, wykonanie robót oraz nadzór to ok. 1,66 mld zł. Koszt samych prac budowlanych to około 1,2 mld zł.

Droga ekspresowa S2 Południowa Obwodnica Warszawy łączy odcinki autostrady A2, wchodzącej w skład europejskiej trasy E30. To najważniejszy szlak komunikacyjny na osi wschód-zachód biegnący przez Europę. W 2013 r. oddane do ruchu dwa zostało odcinki trasy S2 od węzła Konotopa do węzła Warszawa Lotnisko i kolejny do węzła Puławska wraz z łącznikiem S79 do węzła Marynarska. Od grudnia ub. roku kierowcy mają do dyspozycji kolejne dwa odcinki (o długości ok. 14 km) od węzła Warszawa Wilanów do węzła Lubelska, łączące brzegi Wisły i autostradę A2 po wschodniej stronie Warszawy.

Budowa drogi ekspresowej S2 na odcinku Puławska - Lubelska jest współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wysokość dofinansowania dla odcinków o długości 18,6 km wynosi ok. 2 mld zł.

Skomentuj artykuł: