Porsche rozpoczyna produkcję „e-paliwa”. Działa jak benzyna, ale nie szkodzi środowisku

Porsche poinformowało, że pilotażowa fabryka w Chile rozpoczęła produkcję paliwa alternatywnego dla benzyny. Działa ono jak benzyna, umożliwiając właścicielom pojazdów spalinowych bardziej przyjazny dla środowiska sposób jazdy.

Porsche i kilku partnerów rozpoczęło produkcję neutralnego dla klimatu „e-paliwa”, którego celem jest zastąpienie benzyny w pojazdach z tradycyjnymi silnikami spalinowymi.

Niemiecki producent samochodów oznajmił, że pilotażowa fabryka w Chile rozpoczęła komercyjną produkcję paliwa alternatywnego. Do połowy dekady Porsche planuje wyprodukować miliony galonów e-paliwa.

Porsche spodziewa się, że początkowo będzie używać tego paliwa w sportach motorowych i w swoich centrach doświadczeń wyczynowych, a następnie w kolejnych latach w innych zastosowaniach. Ostateczny plan zakłada, że paliwo zostanie sprzedane koncernom naftowym, a następnie innym firmom.

E-paliwa to rodzaj syntetycznego metanolu wytwarzanego w złożonym procesie wykorzystującym wodę, wodór i dwutlenek węgla. Firmy twierdzą, że umożliwiają one niemal neutralną pod względem emisji CO2 pracę silników gazowych. Pojazdy nadal musiałyby jednak używać oleju do smarowania silnika.

W fazie pilotażowej Porsche spodziewa się wyprodukować około 130 000 litrów  e-paliwa. Plany obejmują rozszerzenie tego do około 55 milionów litrów do połowy dekady i około 550 milionów litrów około dwa lata później.

Partnerami przedsięwzięcia są m.in.: chilijska firma operacyjna Highly Innovative Fuels, jednostka energii odnawialnej Siemensa oraz inne.

Przedstawiciele firmy twierdzą, że e-paliwa mogą działać jak benzyna, umożliwiając właścicielom pojazdów bardziej przyjazny dla środowiska sposób jazdy. Mogą również korzystać z tej samej infrastruktury, co tradycyjne paliwa, w porównaniu z miliardami dolarów inwestycji potrzebnych do zbudowania sieci stacji ładowania pojazdów elektrycznych.
Jednak całkowite zastąpienie tradycyjnych paliw kopalnych paliwami elektronicznymi byłoby trudne i niezwykle kosztowne. W 2021 r. w USA zużyto około 134,83 miliarda galonów gotowej benzyny silnikowej, średnio około 369 milionów galonów dziennie.

Mimo to produkcja takiego paliwa pozwoliłaby Porsche i innym firmom na kontynuowanie produkcji pojazdów, takich jak kultowy samochód sportowy Porsche 911 z tradycyjnym silnikiem obok lub zamiast nowego modelu elektrycznego. Podczas gdy pojazdy elektryczne mogą oferować wyjątkowe osiągi, ich dynamika jazdy różni się od tradycyjnych silników.

„Potencjał eFuels jest ogromny. Obecnie na całym świecie jest ponad 1,3 miliarda pojazdów z silnikami spalinowymi. Wiele z nich będzie na drogach przez dziesięciolecia, a eFuels oferują właścicielom istniejących samochodów niemal neutralną pod względem emisji dwutlenku węgla alternatywę” – powiedział Michael Steiner, dyrektor ds. badań i rozwoju Porsche.

Steiner i inni przedstawiciele firmy powtórzyli jednak, że rozwój e-paliwa nie zmienia planów firmy, aby do 2030 r. 80% jej oferty stanowiły pojazdy elektryczne.

Źródło

Skomentuj artykuł: