Powstała marka „Orlen w Ruchu”

„Orlen w Ruchu” to nowa marka segmentu detalicznego, która pojawi się w Polsce w efekcie współpracy PKN Orlen i Ruchu. W wyniku przejęcia tej spółki Grupa Orlen będzie rozwijała m.in. sieć punktów sprzedaży pozapaliwowej, usługi kurierskie i kolportaż prasy.

„Dziś ogłaszamy nową markę. Nową markę, która pojawi się na polskim rynku - +Orlen w Ruchu+”

oznajmił podczas poniedziałkowej konferencji prasowej prezes PKN Orlen Daniel Obajtek.

Szef płockiego koncernu podkreślił, że wyniki Grupy Orlen za 2020 r., w tym EBITDA LIFO na poziomie ponad 12 mld zł, pokazują, że koncern inwestuje i rozwija się, „idzie w dobrych kierunkach”. Wspomniał zarazem o przyjętej tam jeszcze w listopadzie strategii, która – jak podkreślił – „jest drogowskazem do działania Orlenu, w zakresie inwestycji i akwizycji”. Zaznaczył, że zgodnie z założeniami Grupa Orlen rozwija poszczególne segmenty działalności, w tym rafinerię, petrochemię i energetykę, nie zapominając o detalu.

„Detal dla Orlenu jest bardzo ważnym pionem uzyskania dochodów”

oświadczył Obajtek.

 Zwrócił uwagę, że rok do roku segment detaliczny Grupy Orlen uzyskuje coraz lepsze wyniki – np. EBITDA w 2019 r. wyniosła w tym segmencie 3 mld zł, a w 2020 r. już 3,3 mld zł. Odnosząc się do tych wyników, wskazał m.in., iż „rośnie bardzo mocno sprzedaż pozapaliwowa”.

Prezes PKN Orlen przypomniał, że zgodnie z przyjętą tam strategią w ciągu 10 lat koncern przeznaczy na rozwój detalu ok. 11 mld zł. Zapowiedział przy tym tworzenie nowych punktów sprzedaży, w tym właśnie sprzedaży pozapaliwowej. 

„Widząc, że rośnie bardzo mocno sprzedaż pozapaliwowa, idziemy w formaty pozapaliwowe, jak robią inne koncerny”

zadeklarował.

Obajtek zapowiedział jednocześnie, że rozwijając pion pozapaliwowy, PKN Orlen będzie to robił wspólnie ze spółką Ruch.

 „W tym roku powstanie 40 punktów pod wspólną marką +Orlen w ruchu+. Docelowo planujemy wspólnie z Ruchem 900 punktów w ciągu pięciu lat”

wyliczył.

 I dodał: „profesjonalność Orlenu, nasze produkty markowe, które mamy, naszą kultową gastronomię łączymy z Ruchem, z tymi punktami, które są w dobrych miejscach”.

Szef PKN Orlen przekazał, że Grupa Orlen będzie również „bardzo mocno” inwestowała w usługi kurierskie - w tym roku powstanie 5,5 tys. punktów odbioru paczek, a wciągu pięciu lat ok. 10 tys. Dodał, iż w tym roku pojawią się automaty do paczek – będzie ich 500, przy czym w ciągu dwóch lat ich liczba wzrośnie do ok. 2 tys., a perspektywie kilkunastu lat do ok. 10 tys. 

„Łączymy część logistyki Orlenu z logistyką Ruchu. Przez to będziemy ją optymalizować”

zaznaczył Obajtek.

Jak podkreślił prezes PKN Orlen, w ramach nowych projektów koncern nie zapomina o kolportażu prasy „Orlen nie schodzi z kolportażu prasy. Orlen będzie rozwijał kolportaż prasy, ale to wymaga pewnego procesu optymalizacji, łączenia kolportażu, pewnej wspólnej logistyki, tak byśmy mogli to zoptymalizować". Wskazał zarazem, iż PKN Orlen prowadzi już teraz wiele produktów pod własną marką i również one będą pojawiać się w punktach „Orlen w Ruchu”.

„Rozwiniemy zarówno markę +Orlen w Ruchu+, jak i utrzymamy wszelkie parametry, by sprzedaż pozapaliwowa jeszcze zdecydowanie rosła. Tak robią inne koncerny, również w naszym regionie. Chcąc być stabilnym koncernem, musimy się rozwijać, musimy patrzeć na wiele innych obszarów, segmentów, nie możemy utartą drogą iść w jeden obszar”

wyjaśnił prezes PKN Orlen.

 Ocenił, że współpraca z Ruchem przyspieszy rozwój w tym zakresie.

„Ruch posiada wiele punktów sprzedaży. Częściowo są to bardzo dobre lokalizacje. W związku z tym musimy wykorzystać potencjał i doświadczenie drugiej firmy, by jeszcze szybciej się rozwijać”

stwierdził Obajtek.

Patrycja Klarecka, członek zarządu PKN Orlen ds. sprzedaży detalicznej, podkreśliła, że „Orlen w Ruchu” to projekt usług poza stacjami paliw „dla klienta w drodze”, który porusza się np. środkami komunikacji miejskiej lub pieszo. Jak wyjaśniła, w ramach tego typu usług działać mają punkty o powierzchni ok. 20 metrów kw., które „zastąpią docelowo, wszędzie tam, gdzie jest to możliwe, obecne kioski”, mające aktualnie mniejszą powierzchnię.

„Chcielibyśmy także wejść w format większy, około sześćdziesięciometrowy, który będzie również opierał się na naszej doskonałej ofercie gastronomicznej, ale i ofercie sklepowej. Uzupełnieniem tych dwóch formatów będą tzw. kąciki kawowe, które będziemy chcieli postawić w miejscach o wysokim natężeniu ruchu”

zapowiedziała Klarecka.

 Dodała, że nowe formaty mają mieć zarówno formę samodzielnych punktów, jak i znajdować się w ciągach sklepów.

„Drugim modelem biznesowym, w którym chcielibyśmy się rozwinąć, to jest sieć odbioru paczek. Mamy już, jako PKN Orlen, blisko 900 stacji, na których działa projekt +Stacja z paczką+, gdzie paczki już dzisiaj odbierają klienci. Ruch ma 3,5 tys. punktów, w których są odbierane paczki. Dodatkowo postawimy w tym roku 500, a docelowo 2 tys. maszyn paczkowych. I na tej kanwie chcielibyśmy już w czwartym kwartale tego roku uruchomić usługę +Orlen paczka+”

oświadczyła Klarecka.

Dodała, że usługa ta będzie dostępna na starcie w 5,5 tys. punktów.

Prezes spółki Ruch Piotr Regulski przypomniał, że zarząd PKN Orlen podjął decyzję o zainwestowaniu w tę spółkę półtora roku temu.

  „Dzięki temu, że te plany się zrealizowały, dzisiaj Ruch ma szansę, żeby tak naprawdę odbudować swoją pozycję rynkową i stać się wiarygodną i stabilną firmą”

ocenił.


 Dodał, że wejście nowego inwestora, jakim jest PKN Orlen, to nowa historia dla ponad 100-letniej spółki - „nowa historia, nowa przyszłość i ogromne, nowe wyzwania”. Podkreślił, że przygotowywane wspólnie przez PKN Orlen i Ruch formaty usług to odpowiedź na współczesne potrzeby rynku i klientów.

Odpowiadając na pytania dziennikarzy członek zarządu PKN Orlen ds. sprzedaży detalicznej przyznała, że koncern przeanalizuje ofertę sprzedaży 120 stacji paliw w Słowenii, które chce sprzedać austriacki OMV.

 „Analizujemy wszystkie oferty, które się pojawiają w regionie. Będziemy więc analizować również ten"

powiedziała w poniedziałek dziennikarzom Klarecka.
Źródło

Skomentuj artykuł: