Prace inwestycyjne na polskich kolejach zwiększyły popyt na przewozy kruszyw

W drugim kwartale 2021 r. na polskich kolejach przewieziono 60,1 mln ton ładunków, zaś praca przewozowa, tj. iloczyn liczby ton przewiezionych przez przewoźnika oraz przez odległość, na której zostały one wykonane, wyniosła 13,8 mld tonokilometrów.

Najwięcej, bo 35,5% przetransportowano towarów z grupy węgiel kamienny, brunatny, ropa naftowa i gaz ziemny. Największy wzrost, w porównaniu z I kw. br., przewiezionej masy - o blisko 2,9 mln t nastąpił w grupie rudy metali, produkty górnictwa i kopalnictwa - poinformował Urząd Transportu Kolejowego.

W związku z pracami inwestycyjnymi na sieci kolejowej w Polsce wzrosło zapotrzebowanie na przewozy kruszyw: piasku, żwiru i gliny. W tej grupie widoczny był bardzo duży wzrost przewozów (o 3,1 mln t, co stanowi wzrost o 34,5% w stosunku do okresu styczeń-marzec 2021 r.).

Z kolei przewozy w największej grupie węgiel kamienny, brunatny, ropa naftowa i gaz ziemny spadły w stosunku do I kwartału br., o 0,9 mln ton. Udział tej grupy w II kwartale wyniósł 35,5 % wg wielkości przewiezionej masy towarów i 22,9% wg pracy przewozowej. W przypadku grupy rudy metali i pozostałe produkty górnictwa i kopalnictwa udział w przewozach stanowił odpowiednio 25,7% wg masy i 26,6% wg pracy przewozowej. Udział trzeciej największej grupy tj. koksu, brykietów, produktów rafinacji ropy naftowej i gazów wytwarzanych metodami przemysłowymi wyniósł odpowiednio 11,9% wg masy i 18,2% wg pracy przewozowej.

Jedną z podgrup w ramach tej grupy są produkty rafinacji ropy naftowej. Warto zauważyć, że wzrost przewozu tych produktów wyniósł w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku o 14,8% ( w skali półrocza 8,6%). Natomiast spadek wystąpił w grupie chemikalia, produkty chemiczne i wyniósł on niecałe 4% (110 tys. ton) w porównaniu z I kwartałem 2021 r.
Grupa towary nieidentyfikowalne, do której najczęściej kwalifikowane są ładunki intermodalne, tj. transportowane po części także drogą morską czy lądową, związane z towarami o charakterze konsumpcyjnym, stanowiła 9,6% wg masy i 12,8% wg pracy przewozowej.

Wzrosty w wielu grupach towarów są odzwierciedleniem znacznie lepszej koniunktury w porównaniu do pierwszego półrocza ubiegłego roku - dotyczy to zarówno sektora przemysłu, budownictwa, ale też zwiększonych potrzeb konsumpcyjnych. Kolej wspiera procesy logistyczne każdej z tych gałęzi. Jednym z przykładów jest branża automotive, której wyniki za II kwartał tego roku są wyższe o blisko 60% pod względem masy ładunków. Należy jednak pamiętać, co też pokazała pandemia, że zmiany w danej gałęzi przemysłu mogą być powodowane zmianą zapotrzebowania na wybrany rodzaj przewozów

podkreśla złożoność procesów transportowych dr inż. Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Źródło

Skomentuj artykuł: