Prezes UOKiK Tomasz Chróstny omówił najnowsze zagrożenia, jakie czyhają na polskich konsumentów, m.in. nieuczciwe praktyki wielkich sieci handlowych czy działalność influencerów promujących piramidy finansowe. Jego zdaniem, jeśli konsument nie chce zostać oszukany, powinien unikać superokazji, a wybierać firmy, które działają w Polsce i są na rynku od lat.
"Sieciom handlowym w Polsce pozwolono na bardzo dużo. W wielu krajach europejskich byłoby to nie do pomyślenia. W Polsce w pewnym momencie ci przedsiębiorcy poczuli, że można im więcej. Naszą rolą jest przypomnieć im, że obowiązują przepisy prawa, zasady uczciwości i kultury biznesowej" - powiedział Programie I Polskiego Radia prezes UOKiK Tomasz Chróstny. Jako przykład podał umowy z dostawcami, których jedynym beneficjentem była sieć handlowa mogąca dowolnie zmieniać kontrahentów.
Chróstny zwrócił też uwagę na inną nieuczciwa praktykę - nieprawidłowe oznakowanie kraju pochodzenia.
"Patriotyzm konsumencki jest bardzo pozytywnym zjawiskiem. Ale sieci handlowe wykorzystują go, podszywając się pod rodzimych producentów z tańszymi, gorszymi jakościowo produktami. To nie tylko wprowadzanie konsumentów w błąd" - tłumaczył.
Podkreślił, że UOKiK ma możliwość karania takich działań, nakładając karę do 10 proc. rocznych obrotów.
Chróstny zwrócił uwagę, że rynek e-commerce był jednym z większych beneficjentów pandemii - jego obroty wzrosły. Niestety, wiąże się to z zagrożeniami dla konsumentów.
"Gdy dokonujemy zakupów w internecie, pamiętajmy, że po drugiej stronie jest nie zawsze uczciwy przedsiębiorca. Zwłaszcza jeśli oferta jest bardzo atrakcyjna, powinna nam się zapalić lampka. W naszych wyborach promujmy tych, którzy działają w Polsce od lat" - tłumaczył.
Prezes UOKiK powiedział też, że jego urząd nałożył ostatnio karę na influencera, który promował piramidy finansowe.
"Pod kątem badania piramid finansowych zacieśniliśmy współpracę z ABW i prokuraturą. Wtedy dostrzegliśmy rolę influencerów jako naganiaczy" - dodał Chróstny.