Ruszyła akcja autocertyfikacji, której celem jest przekonanie turystów, że mogą bezpiecznie korzystać z miejsc noclegowych - poinformowała we wtorek Polska Organizacja Turystyczna. Dodała, że 82 proc. turystów zwraca uwagę na podwyższone standardy higieniczne.
POT korzysta z wytycznych Ministerstwa Rozwoju i Głównego Inspektoratu Sanitarnego. W ciągu kilku tygodni planowana jest krajowa i zagraniczna kampania promująca obiekty, które wezmą udział w programie certyfikacji.
"Głównym celem akcji jest zbudowanie zaufania gości do stanu bezpieczeństwa polskich obiektów noclegowych. Nie mniej ważne jest również szerzenie dobrych praktyk wśród gestorów bazy noclegowej"
Z badania zleconego przez Polską Organizację Turystyczną wynika, że w obecnej sytuacji, 82 proc. turystów podczas wyjazdu zwraca uwagę na podwyższone standardy higieniczne.
"Obiekty, które wyróżnią się na tym polu mogą zyskać przewagę konkurencyjną zarówno na rynku krajowym, jak i zagranicą"
"Wierzę, że prace, które są prowadzone przez Polską Organizację Turystyczną wpłyną na poszerzenie wiedzy i zaufania, a przede wszystkim pozwolą na zapewnienie bezpieczeństwa w obiektach turystycznych. Dzięki temu goście będą mogli korzystać z tych informacji i dokonywać świadomych wyborów. Wspólnie uda nam się odzyskać zaufanie gości, jednocześnie dbając o zachowanie wytycznych. Tylko w ten sposób możemy pokonać epidemię i wrócić do nieco zmienionej już normalności"
Prezes Polskiej Organizacji Turystycznej Robert Andrzejczyk dodał, że dzięki otwarciu obiektów noclegowych i restauracji turystyka krajowa zaczyna się odradzać.
"To optymistyczna perspektywa przed czerwcowym długim weekendem i wakacjami"
Autocertyfikacja przygotowywana przez POT jest, jak wskazano, bezpłatna i dobrowolna. Do Polskiej Organizacji Turystycznej może się zgłosić właściciel każdego obiektu noclegowego działającego legalnie, który po zaakceptowaniu regulaminu i zadeklarowaniu spełnienia warunków będzie mógł przystąpić do programu „Obiekt Bezpieczny Higienicznie”.
Lista autocertyfikowanych obiektów będzie dostępna na stronie bezpiecznyobiekt.pot.gov.pl i będzie systematycznie aktualizowana. Jak wyjaśniono, obiekt, który podda się certyfikacji będzie mógł używać znaku graficznego „Obiekt bezpieczny higienicznie” w działaniach marketingowych.
POT wskazała, że w kolejnym etapie projektu regionalne i lokalne organizacje turystyczne przeprowadzą wizytacje losowo wybranych obiektów.
"W przypadku niestosowania się obiektu do wytycznych, których stosowanie deklarował, zostanie mu odebrane prawo do używania znaku graficznego +Obiekt bezpieczny higienicznie+ oraz zostanie usunięty ze strony prezentującej obiekty biorące udział w akcji"
W komunikacie POT dodano, że w najbliższym czasie Zespół Branżowy ds. Autocertyfikacji Hoteli i Obiektów Noclegowych wraz z lekarzem epidemiologiem dr n. med. Pawłem Grzesiowskim będzie pracował nad przygotowaniem dobrych praktyk oraz procedur podpowiadających jak przedstawiciele obiektów noclegowych mają reagować w różnych sytuacjach.