Rządowa pomoc dla Śląska jest coraz większa

W Katowicach trwa kolejna tura rozmów pomiędzy stroną społeczną a rządową w sprawie umowy społecznej dla górnictwa. Zdaniem szefa śląsko-dąbrowskiej Solidarności Dominika Kolorza, wiele ważnych zapisów już uzgodniono i jest szansa na szybkie podpisanie dokumentu.

Uzgodnione zostały już kwestie kluczowe w sprawie pakietu osłon socjalnych. Według naszych informacji odprawa dla górnika, który będzie chciał odejść z zawodu wyniesie120 tys. zł netto. Urlopy przedemerytalne dla górników i pracowników przeróbki mają trwać maksymalnie odpowiednio cztery i trzy lata, a przebywające na nich osoby mają otrzymywać 80 proc. swojego średniego wynagrodzenia z ostatnich 6 miesięcy pracy.

Rząd przewiduje też dużą pomoc dla Śląska. Jak mówi Bogusław Hutek, szef górniczej Solidarności, związkowcy są zadowoleni z decyzji rządu, by samorządowców jednak nie zapraszać do negocjacji w sprawie umowy dla górnictwa. - Uważamy, że że musi powstać Śląski Fundusz Rozwoju, do którego będą przekazywane i grunty i pieniądze z budżetu przeznaczone na transformację i to fundusz powinien być odpowiedzialny za powstanie miejsc pracy, które zostaną utracone w górnictwie - zaznacza. 
 

- Nie mam nic przeciwko, że gminy górnicze rozmawiają z rządem. Jednak do tej pory ich nie było, nie walczyli, a przynajmniej nie słyszałem, żeby walczyli. Dopiero, kiedy myśmy zaczęli walczyć o miejsca pracy i górnictwo, to nagle się obudzili, że mogą stracić pieniądze. Jednak nie obrażając nikogo – polityków i samorządowców – jak pieniądze pójdą do samorządów, to nie powstaną miejsca pracy tylko powstaną, również ważne i potrzebne, chodniki, akwaparki itd.

przekonuje związkowiec.

Nowe środki na restrukturyzację regionu już płyną na Śląsk. Ministerstwo Klimatu i Środowiska – w ramach realizacji „Programu dla Śląska” – dofinansuje ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zakup 43 zeroemisyjnych autobusów oraz 34 punkty ładowania. 

- Chcemy odpowiadać na wyzwania dotyczące Śląska zarówno w sposób programowy, Polityką Energetyczną Polski do 2040 r., jak i dostępnością funduszy - zadeklarował w Katowicach minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka. - „Program dla Śląska” to jeden z kluczowych projektów strategicznych realizowanych w ramach Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, a jednym z jego szczegółowych celów jest m.in. rozwój i modernizacja infrastruktury transportowej – dodaje pełnomocnik rządu ds. OZE, wiceminister klimatu i środowiska Ireneusz Zyska.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, Tyskie Linie Trolejbusowe Sp. z o.o., Zakład Komunikacji Miejskiej Sp. z o.o. w Zawierciu oraz Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Czechowicach-Dziedzicach Sp. z o.o. otrzymają do 85 proc. wsparcia na zakup elektrycznych autobusów oraz stacji ładowania. 
 

- Program NFOŚiGW, z którego pochodzi połowa dofinansowania śląskiej inwestycji, jest przykładem skutecznej realizacji przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska zobowiązań podjętych przez rząd w „Programie dla Śląska”. W ten sposób poprawiamy jakość życia w regionie, jak również ograniczamy emisję tlenków azotu, których przekroczenia stanowią wspólne wyzwanie dla samorządu oraz ministerstwa

przekonuje Michał Kurtyka.

Przedsięwzięcie o wartości ponad 138 mln zł uzyska również wsparcie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego. - Program „Gepard II”, który w praktyce dotyczy wdrażania niskoemisyjnego transportu jest znaczącym elementem strategii „Zielone Śląskie 2030”. To ogromne przedsięwzięcie, które finalnie ma sprawić, że nasz region będzie kojarzony z ekologią, odrywając się tym samym od stereotypu łączenia go wyłącznie z przemysłem ciężkim. Stawiamy na nowoczesne, przyjazne środowisku technologie. Transport niskoemisyjny jest tego przykładem. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, Tyskie Linie Trolejbusowe Sp. z o.o., Zakład Komunikacji Miejskiej Sp. z o.o. w Zawierciu oraz Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Czechowicach-Dziedzicach Sp. z o.o. otrzymają do 85 proc. wsparcia na zakup elektrycznych autobusów oraz stacji ładowania. Program „Gepard II” zagwarantuje samorządom lokalnym zarówno zakup zeroemisyjnych autobusów, jak i możliwość modernizacji koniecznej infrastruktury drogowej. Elektryczny tabor znacznie przyczyni się do redukcji poziomu zanieczyszczenia powietrza. Zielona technologia to po prostu nasza przyszłość – zaznacza marszałek województwa, Jakub Chełstowski.

Autobusy elektryczne są znacząco poprawią komfort jazdy pasażerów. Choćby z uwagi na brak hałasu. Jednak kluczowe będą korzyści dla gospodarki, zdrowia i środowiska. Pojazdy nowej generacji przyczynią się do ograniczenia szkodliwych emisji tlenków azotu (16 ton/rok) i dwutlenku węgla (2285 ton/rok).

Zapadła też decyzja o wsparciu realizowanej przez JSW Koks inwestycji pn. „modernizacja baterii koksowniczej nr 4 w koksowni Przyjaźń”. Informację o tym przekazał oficjalnie na ręce zarządu spółki prezes Specjalnej Strefy Ekonomicznej Janusz Michałek. Wsparcia udzielono na wniosek inwestora w oparciu o ustawę o wspieraniu nowych inwestycji (ustawa z 10 maja 2018 r.) w formie zwolnienia od podatku dochodowego. 
 

- W lutym ubiegłego roku spółki złożyła w Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej list intencyjny,  zwracając się z prośbą o ocenę możliwości wsparcia w ramach pomocy publicznej w związku z planowaną realizacją zadania „modernizacja baterii koksowniczej nr 4 w koksowni Przyjaźń”. Zgodnie z mapą pomocy regionalnej na lata 2014-2020 dla projektów realizowanych na terenie województwa śląskiego wartość udzielonej pomocy publicznej może wynosić do 25 proc. kosztów kwalifikowalnych.

wyjaśnia rzecznik JSW Koks Roman Brańka.

Zgodnie z wytycznymi, w przypadku przedmiotowego zadania maksymalna wartość pomocy regionalnej, którą można uzyskać bez notyfikacji Unii Europejskiej to blisko 19 mln euro ze wszystkich źródeł finansowania w ramach pomocy publicznej. - Szacowana wysokość ulgi podatkowej przy uwzględnieniu pomocy publicznej dla projektu z innych źródeł może wynieść 13,9 mln euro. Decyzja o wsparciu udzielona jest na okres 10 lat - ulga podatkowa będzie wykorzystana po zakończeniu inwestycji, której dotyczy – tłumaczy rzecznik.

Źródło

Skomentuj artykuł: