W ramach projektu "Opolskie dla liceów – zdalne nauczanie zbliża" samorząd województwa przekaże laptopy z oprogramowaniem 1680 nauczycielom z 44 szkół w regionie. Koszt projektu to 8,1 mln zł. To pierwszy taki projekt w kraju.
Biuro prasowe opolskiego urzędu marszałkowskiego poinformowało, że w ramach programu "Opolskie dla liceów – zdalne nauczanie zbliża" do 1680 nauczycieli z publicznych i prywatnych liceów w regionie trafią laptopy z odpowiednim oprogramowaniem, umożliwiające prowadzenie zdalnego nauczania. Do projektu zostaną włączeni również uczniowie, którzy będą mogli korzystać z przygotowanych przez nauczycieli e-zajęć.
Zgodnie z założeniami programu, każda z 44 szkół uczestniczących w projekcie otrzyma również kamery i niezbędny sprzęt do przygotowania wirtualnych lekcji. Projekt wart 8,1 mln zł jest jedynym w Polsce. Pieniądze na jego realizację pochodzą z funduszy unijnych w ramach przeciwdziałania COVID-19.
Marszałek województwa opolskiego Andrzej Buła wyjaśnił, że jest to odpowiedź na sytuację szkół w ostatnich miesiącach, kiedy to zmuszone zostały do prowadzenie wirtualnych zajęć.
Robimy coś niekonwencjonalnego, nauczyciele zostają wyposażeni w nowe kompetencje, wiedzę i sprzęt. Edukacja musi być atrakcyjna. Integrujemy się wokół nowego sposobu nauczania. To również odpowiedź na oczekiwania Unii Europejskiej. Jeżeli sprawdzimy się w tym projekcie, to jednocześnie odpowiemy na założenia nowej perspektywy w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
W ocenie nauczycieli opolskich szkół nowy sprzęt pozwoli im lepiej wykorzystać istniejące już możliwości nauczania, wymagające zastosowania odpowiedniego sprzętu o odpowiednich możliwościach obliczeniowych, także po zakończeniu pandemii.
Nauczyciele pracują na starym sprzęcie, który nie jest kompatybilny z urządzeniami, które są już w szkole. Nauczyciele często nie są w stanie np. korzystać z programów 3D, dlatego zmieni się diametralnie jakość nauczania i przygotowanych lekcji
Na potrzeby opolskich szkół zostanie stworzona sieć uwzględniająca m.in. integrację systemów używanych w szkołach. Zadanie to powierzono Regionalnemu Zespołowi Placówek Wsparcia Edukacji w Opolu.