Sprzedaż alkoholu online pomoże małym firmom? Polska wyjątkiem

W ostatnich latach e-handel stał się w Polsce jednym z wiodących kanałów sprzedaży, wpisując kraj w światowe trendy cyfryzacji. Sprzedaż alkoholu online wciąż nie jest jednak jednoznacznie uregulowana, ponieważ ustawa o wychowaniu w trzeźwości, która definiuje ten obszar, pochodzi jeszcze z lat 80. Unormowanie tej kwestii może być szansą na przetrwanie pandemii COVID-19 dla regionalnych producentów wyrobów alkoholowych i spożywczych.

Epidemia koronawirusa nie tylko w Polsce, ale na całym świecie wywołała radykalne zmiany w funkcjonowaniu całych społeczeństw, m.in. poprzez przyspieszenie rozwoju technologicznego, niezbędnego dziś do względnie normalnego funkcjonowania. Internet stał się takim samym kanałem sprzedaży towarów i usług, jak handel detaliczny. Sklepy internetowe to dziś często jedyny kanał sprzedaży, gdzie ze swoimi produktami do konsumentów mogą dotrzeć mali wytwórcy i regionalni rzemieślnicy.

Dotyczy to także branży alkoholowej. W związku z panującymi obostrzeniami regionalni producenci, a także rolnicy ograniczyli swoją działalność oraz zatrudnienie. Dlatego dla branż dotkniętych epidemią tak korzystne może być dzisiaj umożliwienie sprzedaży internetowej alkoholu. Stanowiłoby to impuls gospodarczy i otworzyło przed polskimi wytwórcami nowe możliwości eksportowe.

Źródło informacji: ZP PPS

- Uruchomienie sprzedaży alkoholu pozwoli nam dotrzeć nie tylko do krajowych, ale także zagranicznych klientów, którzy doceniają jakość polskich wyrobów. Należy brać przykład z takich krajów jak Wielka Brytania czy Francja, które postawiły na promocję eksportu rodzimych produktów regionalnych

wyjaśnia Grzegorz Grabowski, dyrektor zarządzający Toruńskie Wódki Gatunkowe.

- Polacy coraz bardziej cenią sobie produkty regionalne o wysokiej jakości, do których konsumenci obecnie nie mają dostępu lub jest on ograniczony. Sprzedaż przez internet to szansa dla wytwórców tych produktów - mówi prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy Witold Włodarczyk.

Sprzedaż internetowa wyrobów alkoholowych jest realizowana w prawie wszystkich krajach Europy. Polska jest jednym z ostatnich krajów w Unii Europejskiej, który nie unormował tej kwestii. E-commerce zapewnia pełne bezpieczeństwo sprzedaży. Odpowiednio stworzone dwuetapowe „bramki bezpieczeństwa” gwarantują, że zakup alkoholu będzie możliwy jedynie dla osób upoważnionych, które ukończyły 18 lat.

- Polski rynek zareaguje podobnie jak rynki światowe, czyli e-sprzedaż nie wpłynie na wzrost sprzedaży alkoholu, a jedynie na zmianę jakościową i przesunięcie kanału dystrybucji w kierunku produktów polskich oraz premium - zauważa Włodarczyk.

E-dostęp do alkoholu wpłynie także pozytywnie na rozwój innych usług, jak np. branży kurierskiej, spedycyjnej (poprzez dostawy), informatycznej (niezbędne będzie zbudowanie e- infrastruktury). ZP PPS zwraca uwagę, że zgoda na tego rodzaju sprzedaż nie wiąże się? z żadnymi wydatkami ze strony państwa.

Źródło

Skomentuj artykuł: