Sprzedaż internetowa nie wyprze handlu tradycyjnego

Handel tradycyjny nie zostanie wyparty przez sprzedaż internetową; rośnie znaczenie ulic handlowych, a parki handlowe powstają głównie w małych miastach - uważa firma doradcza CBRE.

Jak zaznaczono w czwartkowej analizie CBRE, handel stacjonarny nie tylko się utrzyma, ale również wzmocni swój udział na rynku. "Pomimo dynamicznego rozwoju handlu internetowego, prognozy dla rozwoju sprzedaży w formule tradycyjnej są dobre" - poinformowano. CBRE powołało się na dane Euromonitor International, które wskazują, że stacjonarna sprzedaż detaliczna w Polsce do 2026 r. zwiększy się o 10,5 proc.

Według informacji CBRE na koniec marca 2022 roku w Polsce w budowie znajdowało się 250 tys. mkw. powierzchni. Zdecydowana większość, bo 230 tys. mkw. ma zostać ukończone jeszcze w tym roku". Zdaniem firmy większość nowo powstających obiektów stanowią parki handlowe, które są budowane głównie w małych miastach.

Niemniej, jak zauważono, umacnia się rola ulic handlowych. "Pandemia wpłynęła na zwiększenie atrakcyjności lokali handlowo-usługowych i gastronomicznych, które się przy nich znajdują". Podkreślono jednak, że nadal jest to rynek "zdecydowanie słabiej rozwinięty niż w krajach Europy Zachodniej".

"Czynsze utrzymują się na stabilnym poziomie i wynoszą 100-130 euro miesięcznie za mkw. w Warszawie i 40-60 euro miesięcznie za mkw. w innych największych miastach Polski" - przekazano.

Zwrócono ponadto uwagę, że "popyt konsumencki zarówno w pandemii, jak i na początku tego roku utrzymywał się na wysokim poziomie". CBRE powołało się na dane GUS, z których wynika, że sprzedaż detaliczna w okresie styczeń-marzec br. wzrosła o 9 proc. rok do roku". Ponadto, w marcu dynamika sprzedaży detalicznej osiągnęła 9,6 proc. rok do roku i była o 16,4 proc. wyższa niż w lutym.

"W kolejnych miesiącach możemy się spodziewać ochłodzenia popytu ze względu na rosnącą inflację, która w kwietniu wyniosła 12,3 proc. Nadal jednak perspektywy dla sektora handlowego są optymistyczne" - wskazano.

Analitycy CBRE odnotowali, że obecnie sieci handlowe w celu przyciągnięcia konsumentów "testują nowe formaty sprzedaży oraz stawiają na zrównoważony rozwój i środowisko".

CBRE Group Inc. to spółka doradcza z listy Fortune 500 i SP 500 z siedzibą w Los Angeles. Zatrudnia ponad 100 tys. pracowników. Zajmuje się m.in. doradztwem strategicznym w zakresie inwestycji i wynajmu, usługami korporacyjnymi, analitycznymi, konsultingowymi, deweloperskimi a także wycenami czy bankowością hipoteczną.

Źródło

Skomentuj artykuł: