Na razie na naszym rynku działa około trzydziestu banków. W najbliższym czasie dwie marki bankowe znikną z rynku, co wiąże się z ważnymi zmianami dla klientów T-Mobile Usługi Bankowe oraz BGŻOptima.
Pierwszy z banków zostanie wchłonięty przez Alior Bank, zaś BGŻOptima przez BNP Paribas. Likwidację T-Mobile Usługi Bankowe (TMUB) i wchłonięcie go przez Alior Bank przewidziano na 29 listopada 2020 r. Od tego dnia wszystkie usługi z TMUB zostaną przeniesione do bankowości internetowej Alior Bank i aplikacji Alior Mobile. Dzięki temu, poza dostępem do dotychczasowych produktów z oferty T-Mobile Usługi Bankowe, klienci zyskają:
- możliwość obsługi w ponad 700 placówkach Alior Banku na terenie całej Polski,
- dostęp do usług i produktów Alior Banku,
- możliwość korzystania z wyróżnianej w konkursach bankowości internetowej Alior Online i aplikacji na smartfony Alior Mobile.
Nie obędzie się jednak bez pewnych perturbacji. Zmiana ta wymaga bowiem, aby bank wcześniej przeprowadził niezbędne prace informatyczne, ujednolicił procedury i produkty. Alior Bank planuje zakończyć ten proces do 28 listopada 2020 r. Do tego czasu klienci będą nadal korzystać z dotychczasowych kanałów obsługi T-Mobile Usługi Bankowe.
Alior Bank jest aktywny na rynku przejęć. Zgodnie z decyzją Komisji Nadzoru Finansowego 1 kwietnia 2019 roku Alior Bank przejął Spółdzielczą Kasę Oszczędnościowo-Kredytową Jaworzno (SKOK Jaworzno). Nastąpiło też połączenie działalności operacyjnej Alior Banku i działalności przejętej z Banku BPH oraz fuzja Meritum Banku z Alior Bankiem. Pojawiła się przy tym ważna informacja dla klientów posiadających rachunki przeniesione ze SKOK Jaworzno - o nadaniu rachunkom nowych numerów od 1 czerwca 2019 r. oraz o konieczności poinformowania nadawców przelewów (tj. pracodawców, ZUS, itp.) o zmianie numerów. Z uwagi na pandemię termin wygaszenia starych numerów rachunków przesunięty został z 1 czerwca 2020 r. na 1 września 2020 r., ale klienci nie powinni zapominać, że przy bankowych fuzjach takie operacje są częste i wymagają aktywności z ich strony.
Nowe numery rachunków klienci Alior Banku otrzymali w korespondencji lub mogą sprawdzić w bankowości elektronicznej, na wyciągach oraz otrzymać informację w placówce lub przez infolinię.
Dzięki fuzjom liczba klientów Alior Banku jest coraz większa.
Konsekwentnie pracujemy na rzecz wysokiej jakości produktów i usług, dopasowanych do aktualnych potrzeb i oczekiwań klientów, dzięki temu możliwe jest budowanie partnerskich, długotrwałych relacji z naszymi klientami. Doceniają oni bank zarówno za ofertę produktową, jak i za rozwiązania technologiczne
Solidny wynik w III kwartale jest również efektem konserwatywnego systemu zarządzania ryzykiem, który przyjęliśmy w II kwartale. Nowe kryteria mają zastosowanie do wszystkich segmentów produktów oferowanych przez Alior Bank. Wraz z rotacją dotychczasowego portfela kredytów, której horyzont nie jest odległy, nowy portfel kredytowy będzie miał coraz większy udział w portfelu ogółem kwartał do kwartału. To znacząco przełoży się na jakość naszych aktywów
Liczba klientów indywidualnych banku wzrosła o blisko 200 tys. r/r, w III kw. zanotowano 6 proc. wzrost liczby nowych rachunków z kartą debetową oraz 4 proc. wzrost liczby klientów z systematycznymi wpływami.
W analizowanym okresie liczba użytkowników aplikacji Alior Mobile wyniosła
585 tys., co oznacza 47 proc. wzrost w ciągu roku. Dodatkowo, sprzedaż rachunków osobistych i kont oszczędnościowych w kanałach zdalnych wzrosła r/r o 7 proc. Poprzez kolejne wdrożenia i usprawnienia chcemy rozwijać kanały zdalne Alior Banku, dzięki którym nasi klienci w sposób łatwy i bezpieczny mogą zarządzać swoimi finansami, wdrażamy także usługi, które odpowiadają na potrzeby klientów związane z ich codzienną aktywnością wychodząc naprzeciw zmieniającym się oczekiwaniom
Bank jest bezpieczny dla klientów. Pozycja płynnościowa jest utrzymywana również na bezpiecznym poziomie, co potwierdza wysoki poziom wskaźnika LCR, który wyniósł w trzecim kwartale 170 proc.
W trudnych warunkach ekonomicznych, z jakimi dziś się mierzymy, szczególnie ważna jest optymalizacja kosztów i procesów. Są to działania, które skutecznie wdrażamy w celu maksymalizacji przychodu i zminimalizowania negatywnego wpływu epidemii COVID-19 na wyniki finansowe całej Grupy Kapitałowej
W trzecim kwartale br. Alior Bank osiągnął wzrosty kluczowych wolumenów. Aktywa na koniec września wyniosły 77,7 mld zł (+1 proc. r/r), a wartość depozytów 65,9 mld zł (+1,7 proc. r/r). Bank poprawił również liczbę klientów w poszczególnych segmentach. Liczba klientów detalicznych w III kw.’20 wyniosła 4,3 mln, co oznacza wzrost w porównaniu do analogicznego okresu w 2019 roku o 4,9 proc. Bank urósł także w bazie klientów biznesowych, gdzie odnotował 9,4 proc. wzrost, dający wynik 235 tys. firm korzystających z usług banku.
W III kw. ’20 bank po raz pierwszy odnotował odbicie w sprzedaży pożyczek gotówkowych – z 0,98 mld zł w II kw.’20 do 1,16 mld zł w III kw. Ten wzrost popytu może świadczyć o stopniowej adaptacji społeczeństwa do sytuacji gospodarczej. Jednocześnie pozytywny trend utrzymuje się w sprzedaży kredytów hipotecznych. W III kw.’20 ich sprzedaż była rekordowa i wyniosła 0,96 mld zł, co oznacza wzrost o 45 proc. kw./kw. oraz 100 proc. wzrost r/r. Tym samym Alior Bank w minionym kwartale osiągnął udział rynkowy na poziomie ok. 7 proc.
Silny wzrost w segmencie kredytów hipotecznych daje możliwość zrównoważenia wyników sprzedaży w stosunku do innych produktów kredytowych. Jesteśmy bardzo zadowoleni z takiego wyniku, gdyż w ten sposób pozyskujemy aktywnych klientów , którzy będą współpracowali z nami przez dłuższy czas. Będziemy nadal rozwijali ten segment sprzedaży
W III kw. 2020 r. nastąpił jednak spadek liczby nowych klientów biznesowych w stosunku do II kw. 2020 r. Jest on pochodną ograniczeń wprowadzonych na skutek epidemii COVID-19. Nowa akwizycja realizowana jest jednak z wyższym uproduktowieniem i skoncentrowaniem na budowaniu głównej relacji. W III kw.’20 odnotowano 11 proc. wzrost r/r liczby klientów korzystających z produktu BankConnect, który pozwala na integrację systemów księgowych klienta z BusinessPro.
Co istotne, Alior Bank posiada stosunkowo niski udział klientów biznesowych z branż najbardziej zagrożonych wpływem COVID-19. W segmencie klienta biznesowego 63 proc. portfela to branże niskiego ryzyka, 24 proc. to firmy zakwalifikowane do średniego ryzyka, natomiast zaledwie 13 proc. firm zostało zdefiniowanych jako wrażliwe na rozwój pandemii i jej skutki
W ostatnich miesiącach wyróżniające się wyniki odnotowały także spółki należące do Grupy Alior Banku.
W III kw.’20 Alior TFI osiągnął rekordową sprzedaż netto zarządzanych przez siebie funduszy inwestycyjnych osiągając wartość 287 mln zł. Wartość aktywów pod zarządzaniem funduszy otwartych Alior TFI wzrosła r/r o 57 proc. do niemal 920 mln zł. Z kolei Alior Leasing zrealizował sprzedaż na poziomie 1,6 mld zł, z czego 634 mln zł to wynik za III kw.’20 (+ 12 proc. r/r). Jest to wynik sugerujący odreagowanie zachowań klientów po trudnym II kwartale. Liczymy na kontynuację tych trendów w kolejnym okresie
Bank promował też zdalne kanały bankowości, które umożliwiały klientom korzystanie z usług bez wychodzenia z domu. Wśród wprowadzonych w tym okresie narzędzi znajduje się między innymi wykorzystanie biometrii w celu identyfikacji klienta w procesie otwarcia rachunku. Całkowicie zdalny proces zakładania Konta Jakże Osobistego został wprowadzony w aplikacji dzięki rozwiązaniu video selfie. Bank rozszerzył także oferowane usługi z zakresu otwartej bankowości poprzez udostępnienie podglądu rachunków z siedmiu innych banków poprzez bankowość w Alior Online.
Kolejnym wdrożeniem w kanałach cyfrowych banku jest m.in. udostępnienie klientom usługi moBILET do zakupu biletów komunikacji miejskiej oraz parkingowych za pomocą aplikacji, a już niebawem klienci Alior Banku będą mogli skorzystać z możliwości, jaką daje Autopay – system automatycznych opłat za przejazdy autostradami.
W ramach synergii z Grupą PZU, Alior Bank kontynuuje rozwój platformy Cash, która pozwala na skorzystanie z oferty pożyczki gotówkowej przez pracowników firm, które chcą dołączyć do platformy. Korzystać z niej mogą m.in. pracownicy spółki Link4. Rozwiązanie będzie udostępniane kolejnym pracodawcom, chętnym do skorzystania z takiej możliwości.
Jeśli natomiast chodzi o klientów banku BGŻOptima to wyłączenie usług zaplanowano na 4 grudnia. Klientów tego banku przejmie BNP Paribas. Bank BNP Paribas już na początku października poinformował klientów BGŻOptima o zmianach, które wejdą w życie 4 grudnia br. Zgodnie z obranym kierunkiem rozwoju usług w ramach systemów GO, Bank BNP Paribas wyłączy stary system bankowości internetowej Pl@net, w którym działa BGŻOptima, a klientów przeniesie do nowego systemu – GOoptima. Po migracji zostaną utrzymane ograniczenia, wprowadzone 14 września br., w nabywaniu produktów i dostępności oferty. Szczegółowe informacje będą wysyłane do klientów w najbliższym czasie.
W kontekście najniższych w historii stóp procentowych oraz rosnącej potrzeby zdalnego dostępu do usług, chcemy zaoferować klientom GOoptima szereg nowych możliwości, które oferują produkty i usługi dostępne w ramach ekosystemu GO po stronie BNP: GOonline i GOmobile. Jako pełnoprawni członkowie rodziny GO, będą oni mogli w pełni korzystać z całej gamy produktów bankowych i inwestycyjnych oraz wygodnego dostępu do nich z dowolnego miejsca
Migracja ma być prosta. Nowy system będzie dostępny na docelowej stronie www.gooptima.pl. Klienci będą logować się do niego za pomocą dotychczasowego loginu do systemu Pl@net, nadając nowe hasło podczas pierwszego logowania. Zmianą będzie odświeżona szata graficzna systemu bankowości internetowej. W systemie GOoptima oferta produktów pozostanie ograniczona, zgodnie ze zmianami wprowadzonymi we wrześniu br. – nie będzie możliwości nabywania nowych lokat, ani jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych.
Bank BNP Paribas przygotował ułatwienie dla osób będących jednocześnie klientami GOoptima oraz klientami banku. Dostęp do swoich produktów będą mieć zarówno poprzez stronę www.gooptima.pl – używając loginu GOoptima oraz poprzez bankowość GOonline na stronie www.bnpparibas.pl – korzystając z loginu banku. W bankowości internetowej GOonline klient będzie miał możliwość przechodzenia między profilami GOonline i GOoptima bez konieczności wylogowania się i ponownego logowania. Dzięki temu w GOonline, przy jednym logowaniu, będzie mógł wykonywać transakcje na wszystkich swoich produktach. Zobaczy swoje rachunki bankowe i inne produkty w BNP, a także – przełączając się na GOoptima – rachunki i lokaty GOoptima. Bez przełączania się będzie widział wszystkie fundusze inwestycyjne, niezależnie od tego czy były zakupione w GOoptima czy w Banku BNP Paribas. To daje możliwość dokonywania kolejnych nowych nabyć jednostek uczestnictwa z szerokiej palety funduszy, jak i transakcji posprzedażowych, np. odkupień. Wszystkie transakcje w systemie GOonline będą autoryzowane przy pomocy kodu SMS lub aplikacji mobilnej.