Trzykrotnie niższe wydatki Ukraińców w Polsce

W latach 2016-2019 Ukraińcy przekraczający granicę z Polską na zakupy i usługi wydawali ponad 7 mld zł rocznie. Pandemia drastycznie odwróciła ten trend. Utrudnienia na granicach skutecznie zniechęcały do przyjazdu do Polski.

W konsekwencji w 2020 r. wydatki Ukraińców wyniosły 2,6 mld zł. To trzykrotnie mniej niż rok wcześniej, kiedy przekroczyły 7,7 mld zł. Tylko w ostatnim kwartale ub.r. wydatki te spadły z ponad 2 mld zł do 555,8 mld zł - wynika z najnowszych danych Głównego Urzędu Statystycznego. Eksperci Personnel Service wskazują, że nie pozostanie to bez znaczenia dla przedsiębiorców. Cierpi zwłaszcza handel przygraniczny.

W ostatnim kwartale 2020 r. cudzoziemcy przekroczyli granicę Polski 21,8 mln razy. To o 42% mniej niż rok temu. To oczywiście odbija się na bilansie obrotów, zwłaszcza w handlu przygranicznym, co pokazuje z jaką siłą pandemia uderzyła nie tylko w miejsca pracy dla imigrantów, ale też właśnie m.in. kwestie handlu.

Utrzymująca się trudna sytuacja epidemiczna w Polsce ogranicza migrację zarobkową z Ukrainy, a tym samym wstrzymuje naturalny ruch graniczny, który się z tym wiązał. Z danych Straży Granicznej podsumowujących 2020 r. wynika, że granicę z Polską przekroczyło 3,8 mln Ukraińców, co oznacza spadek o aż 64% w porównaniu do 2019 r., kiedy było to ponad 10,8 mln osób. To oczywiście ma swoje konsekwencje. Po pierwsze, utrudniona jest rekrutacja kadry ze Wschodu, a nadal są sektory rynku, które jej potrzebują. Po drugie, przedsiębiorcy notują spadki sprzedaży generowane wcześniej przez Ukraińców. Warto przypomnieć, że według szacunków NBP w 2018 r. Ukraińcy stanowili ok. 5% podaży pracy w Polsce i dokładali się do wzrostu PKB w okresie 2014-2018 przeciętnie o ok. 0,5 pkt proc. rocznie

komentuje Krzysztof Inglot, prezes Personnel Service i ekspert ds. rynku pracy.

Według GUS, w ostatnim kwartale 2020 r. cudzoziemcy przekraczający wewnętrzną granicę UE największy odsetek wydatków poniesionych w Polsce przeznaczyli na towary nieżywnościowe (55,2%). Znaczny udział w strukturze wydatków nierezydentów miały usługi (14,4%) oraz żywność i napoje bezalkoholowe (13,6%).

Źródło

Skomentuj artykuł: