Transformacja cyfrowa jest priorytetem w całej branży motoryzacyjnej. Nawet 35% wszystkich aplikacji produkcyjnych w tym sektorze ma w tym roku bazować na chmurze. Producenci samochodów wykorzystują proces transformacji cyfrowej m.in. do optymalizacji swoich kosztów operacyjnych. Pomocne w tym zakresie są rozwiązania do zarządzania obiegiem cyfrowych dokumentów.
Stale zmieniające się regulacje, presja utrzymania klientów oraz wysokie zapotrzebowanie na innowacje, napędzają transformację cyfrową na rynku motoryzacyjnym. Nieodłącznym elementem funkcjonowania branży jest elektroniczna wymiana danych EDI (Electronic Data Interchange) pomiędzy dostawcami części a producentami samochodów. Wybranie odpowiedniego rozwiązania do obsługi danych w firmie jest kluczowe, ponieważ producenci samochodów wymagają od partnerów wysokiej przewidywalności łańcucha dostaw.
– Forma elektroniczna znacząco ułatwia przepływ informacji. Stawia też jednak szereg wyzwań przed przedsiębiorstwami motoryzacyjnymi, jak np. znalezienie takiego rozwiązania, które będzie umożliwiało przesyłanie i odbieranie wymaganych danych na przykład za pośrednictwem sieci VAN (Value Added Network). Sieć ta zapewnia bezpieczną i niezawodną wymianę dokumentów takich jak faktury, prognozy dostaw czy awiza dostaw pomiędzy partnerami biznesowymi – mówi Katarzyna Lach-Depa, Senior Account Executive w firmie OpenText.
W rozwiązaniach do elektronicznego obiegu danych (EDI) wszystkie firmowe dokumenty są przesyłane za pomocą bezpiecznych protokołów, zgodnych z wymaganiami branżowymi. Zapewnia to wysoki poziom niezawodności oraz poufności wymiany informacji. Takie narzędzia mogą być integrowane z różnymi systemami informatycznymi, takimi jak ERP, TMS, WMS czy SCM. To kluczowe dla firm, które chcą zwiększać efektywność swoich procesów biznesowych przez automatyzację wymiany dokumentów i eliminowanie ryzyka błędów wynikających z ręcznego przetwarzania danych.
– Niestety sporo firm, które oferują rozwiązania do elektronicznej wymiany dokumentów (EDI,VAN), dysponuje przestarzałą infrastrukturą czy systemami o ograniczonej funkcjonalności. Powoduje to ryzyko występowania przestojów i awarii. Tymczasem partnerzy z branży motoryzacyjnej wymagają niezawodnych rozwiązań, które zapewniają stabilną pracę systemów i bezpieczną wymianę dokumentów, a także ułatwiają optymalizację i rozwój biznesu – dodaje ekspertka.
Ponad 70% producentów OEM z branży motoryzacyjnej wykorzystuje sztuczną inteligencję i rozwiązania IoT (Internet of Things) do integracji systemów automatyzacji i informacyjno-rozrywkowych w nowych modelach pojazdów, takich jak nawigacja czy możliwość sterowania aplikacjami muzycznymi. Według globalnej firmy badawczej IDC do 2025 roku ponad 41,5 miliarda urządzeń zostanie podłączonych do sieci . Jednak tylko 9% badanych firm uważało, że są przygotowane na wykorzystanie tych danych do wspierania swoich procesów decyzyjnych.
Dostępne są jednak rozwiązania, które pozwalają na kompleksowe zarządzanie informacjami w ramach jednej platformy. Przykładowo: korzystając z jednej platformy, można przeprocesować zarówno dane EDI poprzez sieć partnerów VAN, jak i dane IoT przez dedykowane protokoły wymiany danych. Dzięki temu możliwe jest wysyłanie do partnerów biznesowych na całym świecie dowolnych danych, we wszystkich popularnych standardach i protokołach. Dla użytkowników sieci VAN dostępny jest też globalny katalog partnerów, który zawiera dane dotyczące wydajności i zrównoważonego rozwoju. Ułatwia to nawiązywanie kontaktów z nowymi podmiotami, które działają zgodnie z wartościami firmy.