Umowa na dzierżawę terminala kontenerowego w Porcie Gdynia

W Porcie Gdynia podpisano umowę na dzierżawę gruntów, na których znajduje się Bałtycki Terminal Kontenerowy. Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA wybrał ofertę dotychczasowego operatora - spółkę z Filipin International Container Terminal Services, Inc. ICTSI będzie zarządzało terminalem kontenerowym oraz tymczasowym magazynem elementów morskich farm wiatrowych przez następne 30 lat.

Obecna umowa dzierżawy terminala kontenerowego w Porcie Gdynia wygasa 31 maja 2023 r. W postępowaniu na wybór nowego operatora najkorzystniejszą ofertę złożyła spółka International Container Terminal Services Inc., działająca w Porcie Gdynia przez zależną spółkę Bałtycki Terminal Kontenerowy Sp. z o.o. (BCT). Wyłonienie nowego operatora terminalu BCT było jedną z najważniejszych zadań Zarządu Morskiego Portu Gdynia w 2022 - roku stulecia Portu Gdynia.

Zawarta umowa wytyczy bowiem rozwój terminalu BCT na następne dekady. Nowy operator będzie dzierżawił działki o łącznej powierzchni około 60 ha. Po przeprowadzeniu postępowania przetargowego ZMP Gdynia zaakceptował ofertę złożoną przez ICTSI i dzięki zawartej umowie, spółka ta będzie od 1 czerwca będzie dzierżawcą terenów przy Nabrzeżu Helskim. Zawarcie umowy na okres 30 lat pozwala ICTSI na długofalowe planowanie działań.

- Podpisana dziś umowa gwarantuje, że pewny operator, jakim jest ICTSI, działający poprzez spółkę BCT, pozostanie w Porcie Gdynia na kolejne 30 lat. Przeładunki kontenerowe w polskich portach stale rosną - w zeszłym roku przekroczyły 3 mln TEU. To kilkukrotny wzrost w ciągu kilkunastu lat, a liczymy na więcej - powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

W postępowaniu na dzierżawę terminala w Porcie Gdynia uwzględniono potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczpospolitej Polskiej, zwłaszcza Marynarki Wojennej.

ICTSI to międzynarodowy operator terminali kontenerowych z siedzibą w Manili na Filipinach. Obecnie działa w ponad 30 lokalizacjach w 20 krajach, na 6 kontynentach. W Porcie Gdynia obecny jest od 19 lat. Operator będzie m.in. prowadził obsługę transportu sprzętu wojskowego.

Bałtycki Terminal Kontenerowy ma szczególne znaczenie dla Portu Gdynia, gdyż jego uruchomienie 29 października 1979 r. było początkiem rozwoju transportu intermodalnego w Polsce oraz umożliwiło powstanie w Trójmieście silnego ośrodka nowoczesnego sektora logistycznego. Gdyński port był wówczas jednym z pionierów konteneryzacji transportu w skali globalnej. Terminal kontenerowy na obszarze Portu Gdynia jako wyodrębniona spółka rozpoczął działalność w 1994 r. Od 2003 roku spółka jest własnością międzynarodowego operatora terminali kontenerowych ICTSI specjalizującego się w zakupie, rozwoju, zarządzaniu i obsłudze terminali kontenerowych na całym świecie.

Skomentuj artykuł: