Kryzys związany z pandemią koronawirusa, a co za tym idzie słabnący popyt na paliwa przy nie spadającej podaży, unaocznił zjawisko, które pojawiało się już w historii czyli deficyt pojemności magazynowych na ropę naftową oraz paliwa.
Wcześniej zjawisko to można było raczej zauważyć przy okazji nadmiernej produkcji surowca, któremu nie potrafiły jak dotąd skutecznie zapobiec państwa OPEC+. Również w Polsce, przynajmniej do czasu koronakryzysu, zapotrzebowanie na pojemności magazynowe systematycznie rosło, co miało związek z dynamicznym wzrostem krajowej gospodarki oraz zapotrzebowaniem branży transportowej na paliwa. Ostatnio zbiorników w Polsce przybywa, a za największymi inwestycjami stoi krajowy operator tego rynku - PERN. Dodatkowo, spółka buduje strategiczne rurociągi, które mają umożliwić pełną dywersyfikację dostaw ropy naftowej.
Płocka firma, będąca realizatorem założeń „Polityki Rządu RP dla infrastruktury logistycznej w sektorze naftowym” już w 2018 r. uruchomił Program Megainwestycji, który obejmuje nie tylko rozbudowę infrastruktury magazynowej ale także przesyłu ropy i paliw. W ramach tego strategicznego projektu powstają dwa rodzaje inwestycji: nowe zbiorniki na ropę naftową i paliwa oraz rurociągi – przede wszystkim surowcowy z Gdańska do Płocka i produktowy z Boronowa do Trzebini.
"PERN na bieżąco monitoruje sytuację gospodarczą, zwłaszcza rynek paliw, dlatego już wcześniej zostały dokonane korekty, wynikające ze zwiększonego popytu na surowce i produkty energetyczne." - zapewnia spółka w rozmowie z Filarami Biznesu.
- "Kryzys chlorkowy z pierwszej połowy poprzedniego roku pokazuje, że gwarancja pewności dostaw ciągle jest dla naszego kraju kluczowym celem. Dlatego tak ważna jest rozbudowa infrastruktury, która ma zapewnić Polsce pełne bezpieczeństwo energetyczne." - dodaje PERN.
Inwestycje w części paliwowej
Pod koniec maja br. do eksploatacji oddany zostanie zbiornik w bazie paliw w Koluszkach o pojemności 32 tys. m sześc., który właśnie przeszedł wszystkie próby techniczne. Jest to część realizowanego obecnie II etapu rozbudowy pojemności baz paliw, w którym powstaje 9 zbiorników o całkowitej pojemności 222 tys. m sześc. Pozostałe zbiorniki w ramach tego etapu powstają w Koluszkach, Rejowcu, Boronowie, Emilianowie, Małaszewiczach i Dębogórzu.
W zrealizowanym już I etapie , zbudowano 2 zbiorniki o pojemności 32 tys. m sześc. wraz z infrastrukturą w Koluszkach oraz następne 2 w Nowej Wsi Wielkiej. Dzięki temu pojemność magazynowa PERN S.A. zwiększyła się o 128 tys. m sześc.
Zgodnie z harmonogramem płocka spółka rozpoczyna III etap rozbudowy magazynowej baz paliw. który obejmuje powstanie aż 15 zbiorników, każdy o pojemności 32 tys. m3 do magazynowania produktów naftowych III klasy wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Właśnie uruchomiony został przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej na: 3 zbiorniki w Bazie Paliw nr 1 w Koluszkach, 4 zbiorniki w Bazie Paliw nr 2 w Nowej Wsi Wielkiej, 2 zbiorniki w Bazie Paliw nr 3 w Boronowie, 3 zbiorniki w Bazie Paliw nr 4 w Rejowiec, 3 zbiorniki w Bazie Paliw nr 21 w Dębogórzu.
Zwiększenie pojemności magazynowej na surowce
Program Megainwestycji obejmuje także rozbudowę pojemności surowcowych w Bazie Gdańsk i Terminalu Naftowym. Budowa tych zbiorników poprawi bezpieczeństwo energetyczne kraju poprzez zwiększenie elastyczności systemu przesyłowego oraz zapewni dodatkowe pojemności na magazynowanie zapasów interwencyjnych.
Rozbudowa Bazy Gdańsk obejmuje budowę dwóch zbiorników magazynowych na ropę naftową o pojemności 100 tys. m sześc. każdy wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Dzięki tej inwestycji pojemność magazynowa parku zbiornikowego bazy Gdańsk, jeszcze w tym roku, przekroczy 1 mln m sześc.
Etap II rozbudowy Terminala Naftowego obejmuje rozbudowę terminalu o dodatkowe pojemności zbiornikowe wraz z infrastrukturą konieczną do ich eksploatacji. W ramach projektu powstanie 5 zbiorników przeznaczonych do magazynowania ropy naftowej - 3 zbiorniki o poj. 100 tys. m sześc. i 2 zbiorniki po 45 tys. m. sześc. Po zakończeniu realizacji inwestycji pojemność terminalu zostanie zwiększona z 375 tys. m sześc. do pojemności 765 tys. m sześc. Dzięki temu zostanie zwiększona zdolność magazynowania, a także możliwości separacji różnych gatunków ropy naftowej dostarczanej drogą morską do Naftoportu. Warto tu przypomnieć, że polskie rafineria coraz śmielej przetwarzają surowiec dostarczany z różnych kierunków świata m. in. z Arabii Saudyjskiej, Nigerii, Wielkiej Brytanii czy Norwegii. Jednocześnie systematycznie maleje zużycie ropy rosyjskiej, które ze 100 proc. w 1996 r. spadło obecnie w okolicę 60 proc.
Inwestycje w gdański terminal uzupełnią planowane do oddania do eksploatacji jesienią br. cztery zbiorniki oraz piąty niecały rok później, tj. w sierpniu 2021 roku.
Inwestycje w infrastrukturę przesyłową
W ramach programu Megainwestycji PERN rozbuduje też sieć rurociągów.
Budowa rurociągu Boronów-Trzebinia zapewni dodatkowe zabezpieczenie zaopatrzenia południa kraju w paliwa poprzez zwiększenie zasięgu transportu rurociągowego z PKN Orlen. Rurociąg stanowi przedłużenie o 97 km istniejącej magistrali rurociągowej Płock – Koluszki – Boronów do Terminala Paliw w Trzebini. Będzie on przebiegał przez tereny miast i gmin województwa śląskiego i małopolskiego: Boronów, Woźniki, Koziegłowy, Siewierz, Poręba, Łazy, Dąbrowa Górnicza, Sławków, Bolesław, Bukowno oraz Trzebinia.
Rozwój infrastruktury przesyłowej obejmuje również budowę rewersyjnego rurociągu ropy naftowej na trasie Płock – Gdańsk. Celem inwestycji jest stworzenie dodatkowej infrastruktury, która zapewni bezpieczeństwo tłoczeń i stanowić będzie dodatkowe zabezpieczenie dla transportu ropy naftowej na Odcinku Północnym. Rurociąg o długości około 240 km będzie przebiegał przez trzy województwa: mazowieckie, kujawsko-pomorskie i pomorskie. Nowe połączenie razem z dodatkowymi zbiornikami na ropę w Gdańsku mają umożliwić pełną dywersyfikację dostaw ropy naftowej, co jest jednym z głównych zadań stojących przed Spółką.
- Bezpieczeństwo energetyczne Państwa nie bierze się samo z siebie, ale jest konsekwencją szeregu zaplanowanych i skutecznie wdrożonych działań - wyjaśnia w rozmowie z naszym portalem Igor Wasilewski, prezes PERN.
- Inicjatywy, które wdrażamy w PERN od czterech lat, zapewnią nam niezależność energetyczną w obszarze ropy i paliw. W ten sposób zarówno wzmacniamy potencjał Polski ale również budujemy silną pozycję Spółki. Inwestycje, które kolejno oddajemy do eksploatacji są także wynikiem zmian rynku i oczekiwań naszych Klientów – podkreśla szef krajowego operatora.
Pakiet antykryzysowy dla kooperantów
Obecnie, aby skutecznie prowadzić tak rozległe budowy, PERN na bieżąco monitoruje potencjalny wpływ sytuacji epidemicznej na realizację wszystkich inwestycji. Dla zapewnienia bezpieczeństwa spółka wdrożyła zasady funkcjonowania, które minimalizują zagrożenie. Epidemia koronawirusa jest dużym obciążeniem dla wielu firm, dlatego PERN wprowadził pakiet antykryzysowy na rzecz wykonawców inwestycji. Skrócenie terminów płatności faktur, czy też pomoc w płatnościach za dostarczane w ramach umów maszyny i urządzenia – to tylko niektóre elementy programu wsparcia dla firm realizujących roboty budowlane na rzecz Spółki.