W tym roku cztery umowy na budowę trasy Via Carpatia

W 2020 r. GDDKiA podpisała cztery umowy na realizację drogi ekspresowej S19, która będzie częścią szlaku Via Carpatia. W ramach tych umów powstanie 61,3 km trasy, a wartość podpisanych kontraktów to ponad 3,6 mld zł.

Jak poinformował rzecznik prasowy GDDKiA Szymon Piechowiak, podpisane w 2020 r. umowy obejmują odcinki Białystok Zachód – Księżyno, Księżyno – Białystok Południe z odcinkiem DK65, Białystok Południe – Ploski oraz Rzeszów Południe – Babica.

Rzecznik podkreślił, że w realizacji jest już 257,2 km trasy Via Carpatia.

W przetargu mamy kolejne 112,6 km, a przygotowujemy następne 258,9 km

podał.

Do tej pory kierowcy korzystają z ponad 75 km szlaku, a długość całej trasy w naszym kraju wyniesie ok. 700 km.

Jak zaznaczył rzecznik GDDKiA, korytarz Via Carpatia, którego głównym elementem na terenie Polski jest droga ekspresowa S19, stanowi dla Dyrekcji priorytet w następnych latach.

W 2021 roku planujemy podpisać kolejne 11 umów na odcinki S19 o łącznej długości prawie 170 km. Jeśli chodzi o odcinki planowane do oddania, to w przyszłym roku chcielibyśmy udostępnić następne 70 km

podał Piechowiak.

Według szacunków GDDKiA cała trasa Via Carpatia, która przebiega po wschodniej części Polski, od Barwinka na południu do Budziska na północy, będzie niemal w całości udostępniona do końca 2026 r. Niemal, bo – jak dodał Piechowiak - jeden odcinek na Podkarpaciu, w ramach którego znajdą się dwa tunele, w tym jeden o długości blisko 3 km, będzie gotowy w 2029 r.

Budowa całej trasy ma kosztować ponad 30 mld zł. Piechowiak zastrzegł jednak, że dziś trudno precyzyjnie określić koszty całej inwestycji. Jednym z powodów jest m.in. brak decyzji co do ostatecznego przebiegu niektórych odcinków.

Nie wiadomo jeszcze, czy na północ od Białegostoku będzie to przyszła droga S16, która w Knyszynie odbije w kierunku budowanej S61, czy jednak w Knyszynie odbije do drogi krajowej nr 8 i poprzez planowane obwodnice połączy się w miejscowości Raczki z S61. Trudne do określenia są także ostateczne koszty dla południowych odcinków tego szlaku. Odcinki na południe od Rzeszowa przebiegać będą przez skomplikowane tereny górskie i trudne pod względem geologicznym

wymienił rzecznik GDDKiA.

Via Carpatia w Polsce będzie miała ponad 700 km długości i przebiegnie przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie; jej częścią, oprócz S19, będzie również m.in. S61.

Idea utworzenia szlaku Via Carpatia została zapoczątkowana w 2006 r. w Łańcucie (Podkarpackie) przez ministrów Litwy, Polski, Słowacji i Węgier pod patronatem ówczesnego prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego.

Via Carpatia ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. Ma docierać m.in. do rumuńskiego portu w Konstancy nad Morzem Czarnym oraz greckich Salonik nad Morzem Egejskim.

Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) wskazuje budowę szlaku jako główny priorytet inwestycyjny.

Źródło

Skomentuj artykuł: