Więcej nowych aut osobowych

W 2021 r. w Polsce zarejestrowano 446,6 tys. nowych samochodów osobowych - o 4,3% więcej w porównaniu do 2020 r. Wzrost rejestracji dotyczy również aut dostawczych (+23,9%), ciężarowych (+58,1%) oraz przyczep i naczep, których zarejestrowano o blisko 95% więcej r/r.

Jak wynika z raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego i KPMG w Polsce „Branża motoryzacyjna (edycja Q1/2022)” dynamiczne tempo wzrostu utrzymuje segment samochodów osobowych z napędami alternatywnymi. W 2021 r. w Polsce liczba rejestracji samochodów tego typu wyniosła 152 tys. i była wyższa o 82% niż w 2020 r. W całym 2021 r. w Polsce wyprodukowano ogółem 437,4 tys. pojazdów, co oznacza spadek o 3,1% r/r i przedłużenie trwającego od 4 lat z rzędu spadkowego trendu. Najbardziej zmniejszyła się produkcja samochodów osobowych – o 7,2%.

Ogółem w całym 2021 roku liczba rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce wzrosła o 4,3% i wyniosła 446,6 tys. Klienci instytucjonalni (firmy) w omawianym czasie zarejestrowali 331 tys. pojazdów - co oznacza wzrost o 6,4% r/r. W segmencie klientów indywidualnych w tym okresie zarejestrowano 115,6 tys. samochodów, o 1,4% mniej w porównaniu z 2020 r.

- Wynik rejestracji samochodów osobowych w 2021 r., który dla branży był kolejnym rokiem kryzysowym, jest zbliżony do poziomu rejestracji w 2020. To nie dziwi, bo wówczas doświadczyliśmy skutków wybuchu pandemii i związanych z nią kilkumiesięcznych przerw w produkcji, natomiast w drugim półroczu 2021 r. mieliśmy do czynienia z poważnymi zastojami w dostawach półprzewodników, które także bardzo spowolniły dostawy samochodów na rynek. Optymizmem napawa świetny wynik rejestracji pojazdów ciężarowych oraz przyczep i naczep, a także bardzo dobry rezultat rejestracji samochodów dostawczych. Jest to optymistyczny prognostyk, który pokazuje, że niektóre firmy, pomimo licznych problemów, radzą sobie - mówi Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

W 2021 r. liczba rejestracji samochodów osobowych napędzanych paliwami alternatywnymi wyniosła 152 tys. sztuk i była wyższa o 82% niż w 2020 r. Za niemal trzy czwarte rynku odpowiadały hybrydy (+84% r/r), natomiast wyższą dynamikę odnotowano wśród hybryd typu plug-in (+106% r/r) oraz samochodów elektrycznych (+95% r/r). Blisko 115 tys. pojazdów z napędami alternatywnymi kupili klienci instytucjonalni, co przełożyło się na 80,3% wzrost r/r. Natomiast klienci indywidualni w całym 2021 roku kupili 37,2 tys. tego typu aut – 87,3% więcej w porównaniu do 2020 roku.

- Segment pojazdów z napędami alternatywnymi wciąż utrzymuje bardzo wysoką dynamikę wzrostu. Najsilniejszy wzrost sprzedaży zanotowano w grupie samochodów hybrydowych typu plug-in. W całym 2021 r. sprzedano blisko 9,3 tys. tego typu aut, o blisko 106% więcej niż w 2020 roku. Klienci coraz chętniej decydują się na zakup aut w pełni elektrycznych. W ub.r. Polacy zarejestrowali 7,2 tys. pojazdów tego typu. Jest to wzrost o 94,5% w stosunku do analogicznego okresu 2020 r. Potwierdza to umocnienie się trendu rozwojowego na rynku samochodów z napędem alternatywnym - mówi Mirosław Michna, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego, Lider doradztwa dla sektora motoryzacyjnego w KPMG w Polsce.

Źródło

Skomentuj artykuł: