Co spowalnia proces cyfryzacji w Polsce? Ekspert wskazuje na kilka czynników

W pandemii duże firmy dokonują zmian cyfrowych, mają dostęp do kapitału i elastycznych pracowników. Jednak mniejsze podmioty wstrzymują się od podjęcia decyzji o rozpoczęciu inwestycji - powiedział w wywiadzie z Polską Agencją Prasową prof. Andrzej Sobczak ze Szkoły Głównej Handlowej.

Prof. Andrzej Sobczak przyznał, że na dobry debiut Allegro na GPW wpływ miało kilka czynników.

- Czas pandemii ostatecznie przekonał sceptyków, że e-commerce to nie tylko wygodna, ale i wyjątkowo bezpieczna forma dokonywania zakupów. Dodatkowo Allegro działa w tzw. modelu platformy, więc im jest więcej sprzedających i kupujących, to efekt synergii staje się coraz bardziej zauważalny - ocenił wykładowca SGH.

Przyznał, że w kwestii cyfryzacji imponują "dokonania sektora finansowego, gdzie takie instytucje, jak Alior Bank, ING Bank Śląski czy PKO BP są przygotowane na digitalizację i można ich traktować jako liderów zmian".

- Gorzej wygląda sytuacja, jeśli chodzi o automatyzację procesów produkcyjnych, m.in. w przemyśle, który to sektor np. w Niemczech jest kołem zamachowym zaawansowanej cyfryzacji – np. bardzo silnie promuje internet rzeczy. Podobnie, nie najlepiej wygląda sytuacja w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw, które wbrew pozorom nie są przesadnie innowacyjne i otwarte na zmiany. Dodatkowym powodem jest także brak kapitału na wdrażanie takich zmian - powiedział prof. Sobczak w rozmowie z PAP.

Podkreślił, że pandemia przyspieszyła zmiany cyfrowe, ponieważ wiele firm straciło wymówkę braku "dobrego czasu na digitalizację".

Zdaniem Andrzeja Sobczaka, aby przyspieszyć i dogonić naszych zachodnich sąsiadów w wykorzystywaniu różnego rodzaju technologicznych nowinek, musimy zmienić przeświadczenie, że "możemy zawsze konkurować ceną i niskimi kosztami produkcji" i zreformować sposób edukacji inżynierów i menedżerów.

- Kolejny aspekt, który hamuje postęp cyfryzacji w polskim biznesie, to niedocenianie wartości danych. U nas nie widać, by kierujący firmami doceniali wagę danych zbieranych w procesie produkcji i obsługi klienta, nie widzą, że może to procesy wewnątrz przedsiębiorstwa usprawnić, oraz stworzyć nowe usługi i produkty - ocenił ekspert.

Źródło
Tagi

Skomentuj artykuł: