Coraz bliżej przebudowy A4 i budowy S5 na Dolnym Śląsku

Wiceminister infrastruktury Rafał Weber wziął udział w podpisaniu umów na wykonanie dokumentacji potrzebnych do budowy nowych lub przebudowy dolnośląskich odcinków A4 i S5. Konsorcjum firm Multiconsult Polska i IVIA opracuje dokumentację dla budowy lub rozbudowy autostrady A4 na odcinku Legnica Południe - Wrocław Wschód i budowy drogi ekspresowej S5 Sobótka - Bolków. 

- To wielki krok dla rozwoju dolnośląskiego odcinka autostrady A4, która razem z drogą ekspresową S5 i budowaną obecnie S3 oraz projektowaną S8 stworzą spójny układ komunikacyjny dróg szybkiego ruchu – powiedział wiceminister.

Umowa obejmuje opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej i programem funkcjonalno-użytkowym wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej (STEŚ-R). Ze względu na wzajemne oddziaływanie na siebie dróg S5 i A4, dokumentacja prowadzona jest jednocześnie dla odcinka A4 od węzła Legnica Południe do węzła Wrocław Wschód/Stary Śleszów o długości ok. 80 km oraz dla drogi ekspresowej S5 Bolków - Sobótka o długości ok. 50 km.  

Autostrada A4 stanowi jeden z najważniejszych elementów układu komunikacyjnego Dolnego Śląska. Należy do III Paneuropejskiego Korytarza Transportowego sieci TEN-T oraz jest częścią drogi międzynarodowej E40 o długości 8500 km (przebiega przez Belgię, Francję, Niemcy, Polskę, Ukrainę, Rosję i Kazachstan) i E462 na odcinku Mysłowice - Balice. Na terenie Polski przebiega od granicy z Niemcami w Jędrzychowicach koło Zgorzelca do przejścia granicznego z Ukrainą Korczowa – Krakowiec.

Dolnośląski odcinek A4 od Wrocławia do Krzyżowej o długości ok. 105 km wybudowany został w latach 30. XX wieku, co sprawia, że jest najstarszym odcinkiem autostradowym w naszym kraju. Autostrada A4 na tym odcinku nie spełnia w pełnym zakresie warunków technicznych przewidzianych dla autostrad, m.in. nie posiada pasa awaryjnego (występuje on tylko na krótkich odcinkach), brakuje Miejsc Obsługi Podróżnych, a geometria węzłów w wielu przypadkach nie jest dostosowana do obecnych standardów autostradowych. 

Nowy odcinek S5 na terenie Dolnego Śląska będzie przedłużeniem istniejącego obecnie odcinka od Korzeńska do węzła Wrocław Północ na Autostradowej Obwodnicy Wrocławia A8, a jego realizacja pozwoli na utworzenie spójnego układu komunikacyjnego poprzez połączenie dróg ekspresowych S3 i S8. Budowa drogi ekspresowej w południowej części województwa dolnośląskiego stworzy nowy korytarz transportowy, który odciąży istniejący układ komunikacyjny dróg krajowych i wojewódzkich, przede wszystkim od transportu ciężarowego. 

Skomentuj artykuł: