CPK do Płocka i Włocławka nawet 350 km/godz.

Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała umowę na studium wykonalności dla Kolei Dużych Prędkości od węzła CPK, czyli Lotniska Solidarność, przez Płock do Włocławka. Ten ponad 120-kilometrowy odcinek to element tzw. CMK-Północ, czyli przedłużenia Centralnej Magistrali Kolejowej w stronę Kujaw i Trójmiasta. Kontrakt zawarty został z konsorcjum firm IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo, BBF i Arcadis, a jego wartość to ponad 38 mln zł.

Płock to podręcznikowy przykład wykluczenia komunikacyjnego. W linii prostej odległość między Warszawą Centralną a dworcem w Płocku wynosi zaledwie 94 km. Mimo to pociągiem jedzie się tam prawie 3 godziny. Na dodatek tą trasą dziennie jeździ tylko jeden pociąg bezpośredni, który wyrusza z Płocka o godz. 4:30. Nic dziwnego, że większość mieszkańców wybiera samochód. Nasza inwestycja sprawi, że z kolei skorzysta znacznie więcej pasażerów

powiedział wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Podpisana umowa dotyczy studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ), czyli niezbędnej dokumentacji przedprojektowej, w ramach której wykonawca dostarczy spółce CPK m.in. prognozy ruchu, a także analizy techniczne, środowiskowe, czy wielokryterialne. Czas na przygotowanie tzw. wariantu inwestorskiego, dla którego następnie uzyskiwana będzie decyzja środowiskowa, to 12 miesięcy. Umowa będzie obowiązywać dłużej, ponieważ w jej zakres wejdą także m.in.: badania geologiczne wraz z dokumentacją i mapy do celów projektowych.
Dzięki tej kolejowej inwestycji pociągi będą jeździć z prędkością do 250 km/h, jednak wartość, do której będzie można w przyszłości podnieść prędkość maksymalną bez przebudowy torowiska i bez zmiany geometrii łuków, to 350 km/h. Skróci się również czas podróży koleją do Warszawy: z Płocka do 45 min (dziś przejazd pociągiem zajmuje prawie 3 godz.) oraz z Włocławka do nieco ponad 1 godziny (teraz podróż zajmuje co najmniej 2 godz.). Z kolei przejazd do Portu Solidarność potrwa: 30 min z Płocka i 50 min z Włocławka.

W tej chwili z Płocka kursują głównie szynobusy, np. do Kutna i Sierpca. Dopiero od roku mieszkańcy tego miasta mogą dojechać pociągiem bezpośrednio do Gdańska i Katowic

stwierdził Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

W ciągu najbliższych miesięcy spółka CPK planuje w gminach między węzłem CPK, Płockiem i Włocławkiem odbycie do 150 spotkań konsultacyjnych z samorządowcami, mieszkańcami i partnerami branżowymi. Według harmonogramów pierwsze roboty budowlane na tym odcinku mają ruszyć w 2024 r.

Program Kolejowy CPK #KolejNaPolske przewiduje budowę na terenie woj. mazowieckiego 344 km nowych linii kolejowych przez spółkę CPK i modernizację 654 km linii istniejących przez PKP Polskie Linie Kolejowe. W woj. kujawsko-pomorskim będzie to odpowiednio: 168 km linii nowych i 233 km linii do przebudowy.

Spółka CPK przygotowuje budowę 12. tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i nowego lotniska. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 1800 km nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane do końca 2034 r.

Tagi

Skomentuj artykuł: