CPK ogłosi przetargi. W pierwszej kolejności linia dużych prędkości z Warszawy do Łodzi

Spółka Centralny Port Komunikacyjny planuje do końca roku ogłosić przetargi na studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe dla 560 km z 1 800 km planowanych nowych linii kolejowych CPK - poinformowała spółka. W Dzienniku Urzędowym UE ukazało się ogłoszenie informacyjne w tej sprawie.

Jak poinformowała spółka, gotowe już są pierwsze postępowania w sprawie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla ponad pół tysiąca kilometrów linii kolejowych dużych prędkości. Ich uruchomienie planowane jest jednocześnie z otwarciem nowego lotniska. Dodano, że w Dzienniku Urzędowym UE ukazało się ogłoszenie informacyjne w tej sprawie.

Łącznie to ponad 560 km z łącznie 1 800 km planowanych nowych linii kolejowych CPK. Wszystkie postępowania dotyczące studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego planujemy ogłosić do końca roku

powiedział prezes spółki CPK Mikołaj Wild.

Przetargi mają być ogłaszane w listopadzie i grudniu. Jak informuje CPK, konkretne daty zależą od uzyskania przez spółkę zgód korporacyjnych w ramach nadzoru właścicielskiego Ministerstwa Aktywów Państwowych.

Według planów w ramach 560 km nowych linii kolejowych przetargi mają dotyczyć odcinków: Warszawa Zachodnia–CPK–Łódź (bez odcinka w rejonie węzła CPK); Łódź–Wrocław; Żarów-Świdnica–Wałbrzych–granica z Czechami; Chybie–Jastrzębie Zdrój–Godów–granica z Czechami; Łętownia–Rzeszów; Ostrołęka–Łomża; Trawniki–Krasnystaw–Zamość, a także węzła kolejowego CPK (w rejonie Portu Solidarność).

W pierwszej kolejności zamierzamy ogłosić postępowanie na studium dla planowanego odcinka linii dużych prędkości z Warszawy do Łodzi, który jest kluczowy dla włączenia przyszłego lotniska w system kolejowy Rzeczypospolitej. Zakładam, że następne będą przetargi na odcinki: między Łodzią i Wrocławiem oraz między Łętownią na Podkarpaciu a Rzeszowem

powiedział Wild.

Przewidziany termin na wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla tych odcinków to od 10 do 12 miesięcy od zawarcia umowy. Inwestycje kolejowe, które zostały przez CPK wytypowane do inwentaryzacji i studium, są planowane do realizacji przed końcem 2027 r.

Lista odcinków do objęcia studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego pokrywa się z tymi, na które spółka CPK od końca sierpnia br. podpisywała kolejne umowy dotyczące inwentaryzacji przyrodniczych. Żeby zaoszczędzić na czasie, oba badania – inwentaryzacje i STEŚ - będą odbywały się jednocześnie

przekazała spółka.

Inwestycje kolejowe CPK to prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r. Na Program Kolejowy CPK składa się 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.

Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe to ważny element prac planistycznych, które poprzedzają etap projektowania. Naszym celem jest rozpoczęcie pierwszych robot budowlanych przed końcem 2023 r.

wskazał Wild.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie.

Źródło

Skomentuj artykuł: