Czy chiński samolot pasażerski „wygryzie” z rynku Airbusa i Boeinga?

Pierwszy chiński duży odrzutowiec pasażerski z powodzeniem zakończył swój dziewiczy lot komercyjny - poinformowała tamtejsza telewizja państwowa. Na krótkim filmie można było zobaczyć nowy C919 wznoszący się w niebo nad Szanghajem i zmierzający do Pekinu. Czy to poważna konkurencja dla Europy i USA?

Jak poinformowano samolot został zbudowany przez Commercial Aviation Corporation of China (Comac) w nadziei na przełamanie dominacji wąskokadłubowych odrzutowców Airbusa i Boeinga.
Jednak 164-miejscowy samolot nadal w dużej mierze opiera się na zachodnich komponentach, w tym silnikach i awionice. 

Podróż Szanghaj-Pekin, z ponad 130 pasażerami na pokładzie, trwała niecałe trzy godziny.
Zaprojektowany tak, aby konkurować z odrzutowcami europejskiego Airbusa i amerykańskiego producenta samolotów Boeing, C919 może przewozić znacznie więcej pasażerów i ma znacznie większy zasięg niż jego młodszy brat, ARJ21 - pierwszy chiński odrzutowiec krajowy, w służbie od 2016 roku. Wspierane przez państwo linie lotnicze China Eastern Airlines zamówiły pięć nowszych, większych samolotów.

Comac - który planuje produkować 150 samolotów rocznie w ciągu pięciu lat - twierdzi, że pozyskał już ponad 1 200 zamówień na C919. Niektórzy eksperci twierdzą jednak, że większość tych zamówień jest dokonywana na podstawie listów intencyjnych od klientów krajowych.
Prezydent Xi Jinping, który kilka lat temu siedział w kokpicie makiety C919, określił projekt jako jedno z najbardziej innowacyjnych osiągnięć Chin.

C919 wykonał swój pierwszy lot testowy w 2017 roku i od tego czasu przeszedł kilka podobnych lotów.

Źródło

Skomentuj artykuł: