Dobre wyniki branży mleczarskiej w 2020 r.

W ciągu 11 miesięcy ub.r. branża mleczarska wyeksportowała produkty o wartości 2,1 mld euro, podobnie jak rok wcześniej. Najwięcej z nich trafiło do Niemiec. W strukturze wywozu dominującą pozycję zajmują sery i twarogi - informuje KOWR w swym raporcie o rynku mleka.

W Polsce w okresie jedenastu miesięcy 2020 r., pomimo pogorszenia koniunktury na światowym rynku mleka, głównie w wyniku ograniczeń związanych z rozprzestrzenianiem się pandemii koronawirusa, przychody z eksportu produktów mlecznych uzyskane przez krajową branżę mleczarską kształtowały się na poziomie zbliżonym do notowanego w bardzo dobrym roku 2019

czytamy w raporcie.

Według wstępnych danych Ministerstwa Finansów w okresie styczeń–listopad 2020 r. wartość wywiezionych polskich produktów mlecznych wyniosła ponad 2,1 mld euro (9,5 mld zł). Jednocześnie wartość importu tego asortymentu wyniósł blisko 1 mld euro (4,4 mld zł), o 1 proc. mniej niż rok wcześniej.

Dodatnie saldo obrotów handlowych artykułami mleczarskimi w okresie jedenastu miesięcy 2020 r. ukształtowało się na poziomie ponad 1,1 mld euro (5,1 mld zł), o 1 proc. wyższym niż przed rokiem.

Produkty mleczne z Polski tradycyjnie, eksportowane były przede wszystkim do UE. W okresie styczeń–listopad 2020 r. udział tych krajów w wartości wywozu wyniósł 67 proc. Wpływy uzyskane z eksportu do UE obniżyły się o 10 proc., do 1,4 mld euro.

Głównymi odbiorcami produktów mlecznych były: Niemcy (18 proc. wartości –395 mln euro), Czechy (6 proc. – 137 mln euro), Wielka Brytania i Niderlandy (po 5 proc. – odpowiednio 108 mln euro i 101 mln euro).

Udział wywozu artykułów mleczarskich do krajów Wspólnoty Niepodległych Państw (WNP) od 2014 r. jest niewielki i w okresie jedenastu miesięcy 2020 r. wyniósł 6 proc. Jednak łączna wartość wyeksportowanych produktów do WNP była 2,3 razy większa niż w analogicznym okresie 2019 r. i wyniosła 129 mln euro.

Zwiększył się eksport produktów mleczarskich do krajów z poza UE i WNP do 0,6 mld euro. Było to o 16 proc. więcej niż w porównywalnym okresie 2019 r. Największy udział w eksporcie miały Chiny (5 proc. wartości wywozu – 109 mln euro), Algieria (4 proc. – 84 mln euro) oraz Arabia Saudyjska (2 proc. – 48 mln euro).

W strukturze wywozu produktów mlecznych dominującą pozycję zajmują sery i twarogi, których eksport w okresie styczeń–listopad 2020 r. stanowił 35 proc. wartości ogółem. Ogółem sprzedano ich zagranicę 244 tys. ton, głównie były to sery dojrzewające poduszkowe (tzw. żółte). Na kolejnych pozycjach uplasowały się mleko płynne i śmietana oraz mleko zagęszczone i w proszku.

10 proc. wartości stanowiły lody, a 9 proc. serwatka. Ich eksport w okresie styczeń–listopad ub.r. znacznie wzrósł odpowiednio o 14 i o 9 proc.

W obniżeniu uległ natomiast eksport masła i tłuszczów mlecznych.

Eksport odtłuszczonego mleka w proszku ukształtował się na poziomie 105 tys. ton, o 1 proc. niższym niż w okresie jedenastu miesięcy 2019 r. Pełnego mleka w proszku wyeksportowano około 25 tys. ton, o 8,5 proc. więcej niż rok wcześniej.

Warto też zaznaczyć, że Polska jest znaczącym producentem mleka w UE, szacuje się, że w 2020 r. pozyskano ok. 14,7 mln litrów tego surowca.

Jak informuje KOWR, w Polsce produkcja mleka surowego jest większa od zapotrzebowania rynku wewnętrznego. Od 2018 r. samowystarczalność utrzymuje na poziomie około 123–124 proc., a to oznacza, że znaczna jej część może być sprzedawana na rynkach zewnętrznych.

W latach 2015–2019 z Polski wywożono średnio 31 proc. wolumenu krajowej produkcji mleka. Ocenia się, że w 2020 r. udział ten wyniesie 33 proc.

Źródło

Skomentuj artykuł: