Eksperci chcą zmian w komunikacji

Władze nadal powinny dążyć do zmniejszenia udziału komunikacji indywidualnej na korzyść zbiorowej. Najbardziej zatłoczonym transportowo miastem w Polsce jest Łódź - ocenili specjaliści firmy ILF Consulting Engineers Polska.

W materiale ILF Consulting Engineers, powołując się na dane Tom Traffic Index podano, że najbardziej zatłoczonym pod względem transportu miastem w Polsce jest Łódź.

"Kierowcy w tym mieście mogli spodziewać się wydłużenia czasu podróży średnio o 42 proc." - zwrócono uwagę.

"Za Łodzią uplasowały się kolejno: Kraków (36 proc.), Wrocław (35 proc.), Poznań (31 proc.) i Warszawa (31 proc.)"

dodano.

Jak podano, w ubiegłym roku we wszystkich polskich miastach ujętych w raporcie odnotowano spadki poziomu zatłoczenia.

- Pomimo tego zjawiska władze nadal powinny dążyć do zmniejszenia udziału komunikacji indywidualnej na korzyść zbiorowej - wskazano.

Zdaniem ekspertów problemem pozostaje dobór inwestycji w transport zbiorowy, który odpowiadałby potrzebom miast.

Autorzy opracowania wskazali, że zależy on od kilku czynników, takich jak powierzchnia miasta, liczba mieszkańców, liczba pasażerów korzystających z usług komunikacji zbiorowej czy uwarunkowania terenowe. Ważne są również możliwości finansowe budżetu miasta - dodano.

Zespół analityczny na przykładzie Krakowa przeprowadził "Studium wykonalności budowy bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie", w ramach którego przeanalizował ponad 30 wariantów tras oraz 21 wariantów inwestycyjnych możliwości przeprowadzenia metra oraz szybkiego tramwaju.

- Po dokładnej analizie wybrano wariant premetra szybkiego tramwaju - napisano.

Kierownik projektu w ILF Consulting Engineers Polska Michał Bogucki wskazał, że wariant ten "spełniał wszystkie najważniejsze założenia (np. szybsze i bezkolizyjne pokonywanie newralgicznych odcinków), a jednocześnie jest efektywniejszy kosztowo i możliwy do sfinansowania w ramach założeń planu finansowego miasta".

W materiale stwierdzono, że w przypadku inwestycji w transport naziemny istnieje możliwość wykorzystywania innowacyjnych rozwiązań w zakresie środków transportu.

- Rozwiązaniami ograniczającymi zużycie energii w pojazdach mogą być m.in. ogniwa fotowoltaiczne zamontowane na ścianach i, jeżeli to możliwe, również na obudowach aparatury dachowej - napisano.

- Rozwiązaniem mogłyby być również szyby boczne z wbudowanymi ogniwami fotowoltaicznymi, które jednocześnie nie ograniczałyby przejrzystości

- dodano. Zauważono, że tego rodzaju środki stosowane są np. w wiatach przystankowych w celu zasilania ich oświetlenia. Zasugerowano również, że transport powinien być wyposażony w nowoczesne systemy sterowania pojazdami zapewniające optymalne zużycie energii.

Źródło

Skomentuj artykuł: