Prezes UOKiK Tomasz Chróstny zobowiązał spółkę Orange Polska do zwrotu konsumentom pieniędzy pozostałych po wygaśnięciu konta pre-paid - podał Urząd. Operatorzy mają obowiązek uczciwie rozliczać się z konsumentami przy zmianie dostawcy usług – wskazał.
W opublikowanym dzisiaj komunikacie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podkreślił, że to decyzja kończąca ostatnie z czterech postępowań w sprawie przepadku środków, które zostały na karcie po przeniesieniu numeru do innego operatora.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdzał, czy najwięksi operatorzy komórkowi oddają konsumentom niewykorzystane pieniądze, gdy minie ważność konta na kartę. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał już decyzję w tej sprawie wobec spółki Polkomtel (operatora sieci Plus), na którą nałożył ponad 20 mln zł kary. Ponadto zobowiązał T-Mobile oraz P4 (operatora sieci Play) do zwrotu pieniędzy odbiorcom. Najnowsza i ostatnia już decyzja dotyczy Orange Polska.
- Orange Polska to ostatnia z badanych przez nas największych sieci, która nie oddawała konsumentom mającym telefony na kartę niewykorzystanych pieniędzy. Cieszę się, że uporządkowaliśmy tę praktykę, zaś konsumenci mogą odzyskać od operatorów pieniądze pozostałe na ich kontach pre-paid
- ocenił szef UOKiK, cytowany w komunikacie.
Dodał, że utrata niewykorzystanych środków zgromadzonych na koncie pre-paid z powodu braku kolejnego doładowania to utrudnianie zmiany operatora, co jest zakazane przez Prawo Telekomunikacyjne i Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej.
- Operatorzy mają obowiązek uczciwie rozliczać się z konsumentami przy zmianie dostawcy usług - podkreślił Chróstny.
"Prezes UOKiK Tomasz Chróstny zobowiązał Orange Polska do wprowadzenia procedury zwrotu pozostałych na koncie pre-paid pieniędzy. Ma to nastąpić w ciągu miesiąca od daty uprawomocnienia się decyzji. Do tego czasu spółka musi poinformować o nowych zasadach wszystkich konsumentów usług przedpłaconych, przy czym osoby po 65 roku życia dowiedzą się o prawie do zwrotu środków z wiadomości sms" - podał Urząd.
Wyjaśnił, że do zwrotu pieniędzy w Orange Polska będą uprawnieni klienci, którzy w chwili złożenia wniosku mają co najmniej 6-miesięczny staż w sieci Orange lub sieci nju mobile. Muszą oni złożyć wniosek o zwrot niewykorzystanych środków w ciągu 30 dni od zmiany operatora lub upływu okresu ważności połączeń przychodzących. Mogą to zrobić osobiście w autoryzowanych salonach Orange Polska, poprzez specjalny formularz elektroniczny dostępny w internecie lub telefonicznie, dzwoniąc na numer infolinii Biura Obsługi Klienta (ta ostatnia możliwość tylko do 1 kwietnia 2021 r.).
Dodał, że Orange Polska w ciągu 30 dni od złożenia wniosku przeleje pieniądze na wskazany przez konsumenta rachunek bankowy.
Zgodnie z Europejskim Kodeksem Łączności Elektronicznej spółka może pobrać niewielką opłatę manipulacyjną – na podstawie decyzji zobowiązującej jej wysokość nie może jednak przekroczyć 20 zł. Zwrotowi nie będą podlegały środki powyżej nominalnej kwoty doładowania - podkreślił Urząd.