Polacy polubili ten kierunek. Import wina znacząco wzrósł

Ponad 3 mln litrów wina wyeksportowano z Gruzji do Polski w pierwszym półroczu 2024 roku; to o o 19 proc. więcej niż rok temu – poinformowała Narodowa Agencja Wina z Gruzji (LEPL).

Według danych LEPL w 2023 roku Gruzja wyeksportowała wino do 65 krajów wzmacniając swoją obecność na strategicznych rynkach, wśród których Polska jest liderem.

"Analiza pierwszych sześciu miesięcy 2024 roku wskazuje, że ilość wyeksportowanego wina wzrosła z 2,67 do 3,18 miliona litrów. Wartość eksportu wzrosła o 17 proc., z 6,73 miliona dolarów w pierwszej połowie 2023 roku, do 7,85 miliona dolarów w analogicznym okresie 2024 roku"

 – podała Agencja.

Według LEPL trend wzrostowy ma szansę się utrzymać w związku z wdrażanymi przez nią programami komunikacyjnymi i misjami biznesowymi w Europie, Azji i Stanach Zjednoczonych. Polska jest jednym z pięciu najbardziej obiecujących rynków eksportowych dla gruzińskiego wina.

"Budowane są eksperckie partnerstwa i projekty skierowane do branży winiarskiej, sommelierów i wielbicieli wina by jeszcze bardziej rozszerzyć i wzmocnić pozycję win gruzińskich na rynkach eksportowych"

 - podano.

Gruzja uruchomiła nowe rynki eksportowe w 2010 roku, a kilka lat później słynna gruzińska metoda produkcji wina w qvevri o 8000-letniej tradycji została uznana jako część niematerialnego dziedzictwa kulturowego ludzkości i znalazła się na liście UNESCO.

"Jeden z najpopularniejszych obecnie trendów win naturalnych i tzw. bursztynowych ma swoje początki w Gruzji, gdzie do fermentacji używa się qvevri – glinianych naczyń, które dla utrzymania stałej i niskiej temperatury są zakopywane w ziemi. W Polsce od lat czerwone, półsłodkie wina gruzińskie mają swoich miłośników, ale wytrawne odmiany z każdym rokiem zyskują kolejnych wielbicieli" 

— przekazała szefowa departamentu marketingu i PR LEPL Tamta Kvelaidze.

Narodowa Agencja Wina z Gruzji (National Wine Agency of Georgia, LEPL), to agencja podlegająca Ministerstwu Ochrony Środowiska i Rolnictwa Gruzji utworzona m.in. w celu kontroli i certyfikacji jakości produkcji wina gruzińskiego, promocji i zwiększania świadomości na jego temat, badań gruzińskich winorośli i kultury win gruzińskich oraz tworzenia wydziału katastralnego rejestru winnic.

Agencja realizuje swoją działalność w stałym kontakcie z gruzińskim resortem rolnictwa oraz poprzez współpracę z przedsiębiorstwami państwowymi i prywatnymi działającymi w branży winiarskiej. 

Źródło
Tagi

Skomentuj artykuł: