W Radomiu właśnie rozpoczęło się układanie pierwszej betonowo - cementowej warstwy na modernizowanej drodze startowej. Prezes Polskich Portów Lotniczych Mariusz Szpikowski poinformował podczas wczorajszej konferencji prasowej, że nowy pas będzie charakteryzował się najwyższymi parametrami nośności, „co przełoży się na trwałość i niższe koszty utrzymania w przyszłości”.
Nowy pas startowy został zaprojektowany pod kątem obsługi ruchu lotniczego realizowanego przez samoloty średniego zasięgu, m.in. takie jak Boeing 737, czy Airbus a-320.
- Jeśli chodzi o inne prace, można spodziewać się w najbliższym czasie kolejnych przetargów, które zapowiadaliśmy. Idą one zgodnie z harmonogramem. Będą to przetargi dotyczące budowy układu drogowego i parkingów. Będą to także przetargi dotyczące obiektów kubaturowych. (…) Nie spodziewamy się tutaj istotnych perturbacji
Jak dodał, czas budowy terminala musiał zostać wydłużony do 26 miesięcy, w związku z odwołaniami potencjalnych wykonawców. – Jest to związane z sytuacją na rynku inwestycyjnym, dużą ilością projektów inwestycyjnych i awersją wykonawców do ryzyka. Wcześniej takie obiekty budowano w 12 miesięcy – mówił prezes PPL.
Mariusz Szpikowski podkreślił jednocześnie, że Polskie Porty Lotnicze w swoich warunkach przetargowych zagwarantowały wykonawcy „premię za krótszy czas realizacji”.
Terminal na lotnisku w Radomiu ma być najnowocześniejszym w Polsce. Jego przepustowość jest planowana na 3 mln pasażerów rocznie, a plany Polskich Portów Lotniczych przewidują możliwość jego rozbudowy do obsługi nawet 9 mln podróżnych.
- Czas otwarcia lotniska, w związku powyższym, zakończenia i uruchomienia technicznego portu, jest to sierpień 2022 roku. (…) Ten termin nie wydaje się być w żaden sposób terminem zagrożonym
- poinformował prezes PPL.
Mariusz Szpikowski podziękował władzom Radomia i podkreślił, że udało się „dopiąć kwestie związane z porozumieniem z miastem” dotyczące zsynchronizowania układu drogowego lotniska z miejskim układem drogowym.
Prezes Szpikowski wskazał także na spodziewane korzyści dla mieszkańców Radomia, wśród których wymienił skomunikowanie portu lotniczego z miastem, a także skomunikowanie Radomia poprzez drogę S7 z Warszawą.
- Dzięki temu Radom będzie mógł pełnić rolę lotniska, które jest lotniskiem uzupełniającym, a mianowicie takim, które w zamian za większą odległość, oferuje niższy koszt dla pasażera. Będzie to również lotnisko do i z Warszawy, przy odpowiednim ułożeniu trasowania pociągów i odpowiednim układzie siatki połączeń lotniczych
- Jeśli chodzi o połączenia kolejowe, również bardzo istotnym elementem jest połączenie Warszawa – Radom. (…) Przypominam – z jednym postojem na dworcu zachodnim [w Warszawie – red.] taka podróż pociągiem powinna zajmować między 54, a 57 minut
- dodał Mariusz Szpikowski, podkreślając również perspektywę lepszego skomunikowania Radomia z województwem świętokrzyskim, a także z Łodzią, Pabianicami, Zduńską Wolą, Lublinem Puławami, Dęblinem.
Jak poinformował prezes, dopięto już plan przebudowy wiaduktu na ulicy Lubelskiej, dzięki czemu pasażerowie będą mogli korzystać z nowych komfortowych peronów i krytych schodów ruchomych.
– To uczyni Radom bardzo istotnym węzłem komunikacyjnym i mam nadzieję, że również skomunikowanie właściwe miasta przełoży się w sposób istotny na atrakcyjność Radomia, jeśli chodzi o miejsce inwestycyjne dla różnych firm i zakładów produkcyjnych
Podczas wizji lokalnej dziennikarze mogli zobaczyć m.in. układanie podbudowy betonowej na pasie, układanie podbudowy z kruszywa pod beton cementowy oraz funkcjonowanie największej na Mazowszu betoniarni.