Na stacji Warszawa Zachodnia przebudowywane są perony, rośnie hala peronowa i budowane jest przejście podziemne. Inwestycja o wartości ok. 2 mld zł realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA zwiększy komfort obsługi pasażerów i sprawność połączeń kolejowych.
Przebudowa Warszawy Zachodniej to kolejny projekt, który istotnie wzmocni rolę kolei w stolicy, regionie i w połączeniach dalekobieżnych. Dzięki temu podróże staną się łatwiejsze, a kolej, najbardziej ekologiczny środek transportu, bardziej konkurencyjna
Na stacji Warszawa Zachodnia ruch pociągów dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych jest prowadzony bez przerw. W ciągu doby podróżni korzystają z ok. 700 pociągów. Rozkład jazdy jest opracowywany przy szczegółowych ustaleniach między zarządcą linii kolejowych, przewoźnikami oraz wykonawcą.
Na stacji Warszawa Zachodnia PKP PLK prowadzą największą w historii inwestycję, która zapewni wszystkim podróżnym komfortowe warunki obsługi. Efektem prac realizowanych z udziałem środków unijnych, będzie także sprawniejsza kolej i dogodne możliwości łączenia podróży pociągiem i komunikacją miejską. Wielobranżowe przedsięwzięcie wymaga szczególnej organizacji rozkładu, aby kontynuować prace i utrzymać przejazd pociągów
Prace wykonywane są na torach oraz kilkanaście metrów nad i pod peronami. Zadaszenie stacji będzie miało powierzchnię 35 000 mkw. Obiekt rozpostarty na wysokości 11 m przykryje 8 peronów.
Na stacji pracuje ponad 70 firm, ponad pół tysiąca osób i 150 jednostek sprzętu. Roboty obejmują m.in. prace ziemne, elektrotechniczne, torowe, budowlane i kanalizacyjne. Jeszcze w tym roku pasażerowie skorzystają z pierwszych, nowych peronów. Wykonawca montuje nawierzchnię i wiaty stanowiące przedłużenie zadaszenia hali peronowej. Obok peronów, równolegle do budowy zadaszenia i kładki, prowadzone są roboty torowe. Do głębokości 26 m budowany jest tunel i przejście podziemne. Przygotowana zostanie także konstrukcja tunelu tramwajowego.
Dzięki modernizacji na stacji Warszawa Zachodnia powstaną zadaszone perony, ruchome schody, windy, system dynamicznej informacji oraz szerokie przejścia. Łatwiejsze będzie łączenie podróży w aglomeracji oraz dalekobieżnych z komunikacją miejską. Bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym na Warszawskim Węźle Kolejowym zapewnią nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe.
Zakończenie inwestycji planowane jest w 2023 r.