Władze Krakowa podpisały dzisiaj umowę z wykonawcą linii tramwajowej do krakowskich Mistrzejowic za ponad 1,125 mld zł, która będzie realizowana w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Inwestycja ma zostać oddana do użytku w 2024 roku.
Umowę zawarł Zarząd Dróg Miasta Krakowa z wybranym w przetargu konsorcjum firm PPP Solutions Polska (lider), Gulermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhu (partner). Przedstawiło ono najtańszą ofertę, opiewającą na ponad 1,125 mld zł brutto.
Zastępca prezydenta Krakowa Andrzej Kulig ocenił podczas uroczystości podpisania umowy, że jest to niezwykle ważny moment dla miasta, pokazujący determinację jego władz zmierzającą do rozwoju ekologicznego transportu publicznego.
- Ta inwestycja przyczyni się do rozwoju sieci tramwajowej, co istotnie wpisuje się w potrzeby i oczekiwania mieszkańców, a także realizuje cele klimatyczne Unii Europejskiej - wskazał wiceprezydent.
Jak podkreślił, miasto stara się korzystać z innowacyjnych form realizacji przedsięwzięć inwestycyjnych, stąd szybki tramwaj powstanie z wykorzystaniem partnerstwa publiczno-prywatnego.
- To partnerstwo rokuje bardzo dobrze, jestem przekonany, że zarówno partnerzy prywatni, jak i publiczni będą mogli czerpać wiele satysfakcji z realizacji tego projektu - zaznaczył Kulig.
Waldemar Buda, wiceminister funduszy i polityki regionalnej obecny na uroczystości przypomniał, że krakowski projekt dotyczący budowy nowej linii tramwajowej został wybrany przez rząd jako jeden z kilku (z różnych branż) projektów pilotażowych PPP. W oparciu o doświadczenia zdobyte podczas jego realizacji będą powstawały wytyczne dla innych miast, odnośnie tego, jak pozyskiwać finansowanie w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego na inwestycje infrastrukturalne.
- Jesteśmy u progu realizacji projektu pionierskiego, który może być dobrym przykładem dla innych przedsięwzięć w całej Polsce. Oczekiwania społeczne są bardzo duże, a możliwości samorządów ograniczone, stad finansowanie inwestycji infrastrukturalnych w ramach PPP przynosi nowe możliwości
- Współpraca tutaj była przykładowa - popieramy ten projekt i nadal będziemy go z państwem realizować i liczymy, że już po stronie wykonawstwa ta umowa będzie sprawnie wykonywana - dodał.
W ramach inwestycji zostanie wybudowany nowy 4,5-kilometrowy odcinek linii tramwajowej od skrzyżowania z ul. J. Meissnera do Mistrzejowic. Ten fragment zostanie wyposażony w 10 par przystanków, zgodnie z prognozami w ciągu godziny z linii skorzysta ok. 3 tys. osób. A tramwaje na tym odcinku będą mogły odjeżdżać z częstotliwością co 1,5 minuty. W okolicy ronda Polsadu pojawi się nowy wielopoziomowy węzeł przesiadkowy.
Według przyjętych założeń, etap projektowania i pozyskiwania wszystkich niezbędnych zgód i pozwoleń potrwa do 2022 roku, a budowa będzie realizowana w latach 2022–2024. Operator będzie eksploatował linię do 2044 r.
Cena inwestycji wynosząca ponad 1,125 mld zł obejmuje pełną usługę - zapewnienie finansowania, zaprojektowanie linii, pozyskanie niezbędnych pozwoleń, realizację inwestycji oraz jej utrzymanie przez okres 20 lat. Po tym okresie cała infrastruktura tramwajowa w dobrym stanie technicznym przejdzie na własność gminy.
W tym roku Europejski Bank Inwestycyjny potwierdził gotowość udzielania kredytu firmie realizującej to zadanie.
Miasto zabezpieczyło już środki na spłatę zobowiązania, które zacznie obowiązywać od momentu oddania nowej linii tramwajowej do eksploatacji w 2024 r., a zakończy się po 240 miesiącach. W planach ma również zgłoszenie projektu do programów z nowej perspektywy UE na lata 2021-2027 celem dofinansowania.
Celem projektu jest poprawa dostępności komunikacyjnej poprzez zwiększenie liczby linii tramwajowych oraz podniesienie atrakcyjności miejskiej komunikacji zbiorowej.(