Lepszy dostęp kolejowy do polskich portów

Dłuższe i cięższe składy, sprawny przeładunek większej ilości towarów i bezpieczny system obsługi pociągów towarowych. Takie będą rezultaty robót przeprowadzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe dla polepszenia dostępu do portów w Gdyni i Gdańsku. Na stacji Gdańsk Port Północny wzmacniany jest teren, a na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa budowana jest nowa nastawnia – poinformowały PKP PLK SA.

Realizację projektów w Trójmieście, wartych ponad 2,6 mld zł, zaplanowano do końca 2021 r. 
Na stacji Gdańsk Port Północny wzmacniany jest teren, co pozwoli na obsługę cięższych pociągów towarowych. W podłoże wbito już około 7200 betonowych pali, a docelowo będzie ich około 85 tys. Remontowane są stare tory oraz sieć trakcyjna. Wykonawca zgromadził na placu budowy m. in. ponad 5 tys. podkładów oraz prawie 160 tys. ton tłucznia, co odpowiada liczbie około 8 tys. samochodów ciężarowych.

Na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa  budowana jest nowa nastawnia, w której zainstalowane będą nowe urządzenia i system sterowania ruchem kolejowym. Pozwoli on na sprawniejszą i bezpieczną obsługę większej liczby pociągów towarowych, kierowanych do gdańskiego portu. Umożliwi to obsługę dłuższych i cięższych składów, czyli przeładunek większej ilości towarów.  Na stacji powstaje także nowy system odwodnienia. 
Projekt PKP PLK „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk” to m.in. przebudowa ponad 70 km torów, 13 przejazdów kolejowo – drogowych i przejść dla pieszych oraz wymiana 221 rozjazdów. Przebudowane będą obiekty inżynieryjne – trzy mosty, dwa wiadukty oraz 18 przepustów. Nad torami stacji Gdańsk Kanał Kaszubski, w ciągu ul. Ku Ujściu, wybudowany zostanie nowy wiadukt z drogami dojazdowymi. 

Prace na terenie stacji Gdynia Port poprawią jej przepustowość, co skróci czas obsługi pociągów. Zwiększy się poziom bezpieczeństwa przewożonych towarów – zapewni to m.in. nowe lokalne centrum sterowania i montaż 356 rozjazdów. 

Obecnie trwa demontaż starych torów, rozjazdów i sieci trakcyjnej oraz wykonywane są prace ziemne. Na terenie stacji PLK w ramach projektu „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni” przebudują 115 km torów oraz zelektryfikują dojazdy do bram portu. Przebudowa obejmie także 13 km dróg, most kolejowy oraz 2 przejazdy kolejowo – drogowe. Komunikację ułatwi m.in. budowa dwóch wiaduktów kolejowych. 
Inwestycje PLK w Gdańsku i Gdyni znacznie poprawią warunki przewozu towarów koleją. Pojadą dłuższe, nawet 740-metrowe pociągi o obciążeniu 221 kN na oś. Prawie 40 proc. z 2,6 mld zł, które pochłoną inwestycje PLK w Trójmieście, stanowi dofinansowanie unijne - ze środków instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF) - „Łącząc Europę”. Zakończenie prac zaplanowane jest do końca 2021 r. 

Źródło

Skomentuj artykuł: