Niemieckie pociągi dużej prędkości wjadą na polskie tory. "Temat taboru dla CPK zamknięty"?
Deutsche Bahn przekazały w czwartek informację, że zainwestuje 200 mln euro w rozwój dalekobieżnego transportu międzynarodowego. 32 pociągi ICE 3neo mają zostać przystosowane do poruszania się po torach w Polsce i we Francji, a dostosowaniem ma zająć się spółka Siemens Mobility.
Dotychczas ICE 3neo eksploatowany był w Niemczech i na trasach z Frankfurtu do Brukseli oraz Amsterdamu. DB szacuje, że cały proces potrwa kilka lat. Wskazywana jest data 2031-2032.
- To dalsza inwestycja w integrację kolejową Europy - ocenił dr Michael Peterson z DB. W podobnym tonie wypowiedział się Michael Peter, prezes Siemens Mobility, wskazując na bezpośrednie połączenia Berlin-Warszawa.
- Dzięki rozbudowie ICE 3neo ruch transgraniczny do Paryża i Warszawy nabierze realnego tempa - dzięki wiedzy technicznej i niezbędnym inwestycjom. (…) Zdecydowanie popieramy ten ważny krok w kierunku pogłębiania naszej przyjaznej współpracy z Francją i Polską
- powiedział z kolei Ulrich Lange z Federalnego Ministerstwa Transportu.
Testy w Żmigrodzie
Kilka dni temu branżowy portal rynek-kolejowy.pl informował, że pociąg kolei dużych prędkości ICE 3neo będzie testowany na torze doświadczalnym w Żmigrodzie.
"To bazujący na platformie Velaro pojazd wyprodukowany przez Siemens Mobility, zdolny rozpędzać się do 320 km/h" - przekazał rynek-kolejowy.pl.
Wskazano, że zakupem taboru kolei dużych prędkości zainteresowany jest "pool taborowy CPK" oraz PKP Intercity.
CPK - jak podawał pewien czas temu "Rynek Kolejowy" - planuje kupić co najmniej 40 pociągów rozpędzających się ponad 300 km/h.
Przetarg już niemal rozstrzygnięty?
- Przyspieszyliśmy pociągi, które mają jeździć po liniach Kolei Dużych Prędkości, zwiększyliśmy prędkości z 250km/h dla najszybszych pociągów do 320km/h, jeżeli mielibyśmy wracać z powrotem do 250 km/h, nie byłaby to Kolej Dużych Prędkości, tylko kolej nieco większych prędkości i nie byłaby w stanie konkurować z istniejącymi liniami - powiedział kilka dni temu na antenie TVN24 Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Sprawa "przyspieszenia" wywołała dyskusję.
- Może warto zapytać polskie firmy, czy mają i ewentualnie za ile lat mogą mieć kompetencje z technologią budowy pociągów w zakresie 250 km/h. Na razie żadna. Doświadczenia z prototypami już były i płacą za nie niestety niewinni niczemu pasażerowie
- stwierdził Janusz Malinowski, szef PKP Intercity.
Wypowiedź sugeruje preferencje dla firm zagranicznych, choć nad dostosowaniem pociągów do 250 km/h pracuje bydgoska Pesa. Podniesienie prędkości na KDP odsuwa możliwość w miarę szybkiego wejścia na takie połączenia polskiego taboru.
- W krajach, które wprowadzały KDP, prace nad taborem zaczynały się kilka lat po starcie prac nad infrastrukturą. Tabor to inwestycja na dziesięciolecia, a KDP w regionie Trójmorza będzie się tylko rozwijać - ocenił były prezes CPK, Mikołaj Wild.
W toku dyskusji pojawiła się sugestia, że ICE 3neo na polskich torach "zamyka temat taboru dla KDP".
Jeden z użytkowników serwisu X zaznaczył, że "patrząc na to, że DB będzie jeździło, to personel PKP IC będzie także szkolony na tych pociągach, to Siemens ma wielki, wielki plus w przetargu na krajowy tabor".
Patrząc na to że DB będzie jeździło (bo klarownie to deklarują) to Personel PKP IC (bo oni zapewnie będą obsługiwać te Pociągi od Frankfurtu) będzie także szkolony na tych pociągach, to Siemens ma wielki wielki plus w przetargu na krajowy tabor.
— Mr.T :) (@iReturno) July 10, 2025
W podobnym tonie głos zabrał Mikołaj Wild.
"ICE3neo osiągający prędkość maksymalną 320 km/h, czyli przypadkowo dokładnie tyle, ile zakłada CPK jako prędkość referencyjną na trasie Warszawa-Poznań (nie: 300 ani 350, dokładnie 320 km/h!), będzie miał w 2031 roku, tj. chwilę przed otwarciem pierwszego odcinka KDP w Polsce, sfinansowaną przez Deutsche Bahn polską homologację. (…) Od polskiego podatnika Niemcy dostaną jednak na tacy infrastrukturę ułatwiającą DBahn konkurencję z PKP Intercity, a Siemensowi pole position w zamówieniach na tabor do obsługi polskiego KDP"
- stwierdził.