W 2023 r. PKP Intercity przewiózł ponad 68 mln pasażerów, co jest najlepszym wynikiem w historii spółki. Jak przekonuje przewoźnik, "wysokie wyniki przewozowe są efektem wielomiliardowych inwestycji w tabor, dzięki którym systematycznie podnosi się komfort podróżowania", a mijający rok "to także rozwój oferty i zdalnych kanałów sprzedaży".
PKP Intercity notuje coraz wyższe wyniki przewozowe. W 2022 roku z usług narodowego przewoźnika skorzystało 59 mln pasażerów, co do połowy listopada 2023 r. było najlepszym wynikiem w historii spółki. Od stycznia do 20 listopada spółka przewiozła 60 mln osób, przekraczając tym samym po raz pierwszy nieosiągalną dotąd liczbę pasażerów.
Wynik za cały 2023 rok okazał się o 8 mln pasażerów większy. W efekcie czego spółka osiągnęła przewozowy rekord - 68 mln podróżnych, którzy wybrali przejazd z PKP Intercity. Jest to wzrost o ponad 15% r/r. Warto dodać, że w każdym miesiącu 2023 r. do pociągów PKP Intercity wsiadała rekordowa liczba pasażerów. Na rok 2024 przewoźnik prognozuje przekroczenie 70 mln pasażerów, którzy skorzystają z usług PKP Intercity.
Zainteresowanie naszymi usługami rośnie w rekordowym tempie, czego dowodem są tegoroczne wyniki przewozowe. Wzrost na poziomie kilkunastu procent rok do roku, to doskonały wynik, biorąc jeszcze pod uwagę fakt, że udało nam się przełamać nieosiągalną dotąd granicę 60 mln pasażerów. Tak wysoka popularność kolei nie wzięła się znikąd. To efekt ciężkiej pracy kolejarzy
Kolejny rok na plusie
Za 2023 rok szacowany zysk netto wyniesie około 120 mln złotych. Dobra kondycja finansowa spółki oraz rosnące zainteresowanie podróżami sprawiają, że agencja ratingowa Fitch w połowie listopada utrzymała długoterminowy rating dla PKP Intercity w walucie krajowej i obcej na poziomie BBB+. Stabilna perspektywa przy założeniach dalszego rozwoju spółki, który będzie możliwy dzięki kolejnym inwestycjom taborowym i infrastrukturalnym.
Rok 2023 przechodzi do historii jako absolutnie najlepszy pod względem przewozów i bardzo dobry finansowo. Zamykamy go z szacowanym zyskiem netto na poziomie 120 mln zł. Podjęte działania, w tym inwestycje czy realizacje pozwalające na znakomity rozwój spółki, przybliżają nas do ambitnego celu podwojenia przewozów w perspektywie roku 2030 oraz zwiększenia liczby pasażerów o kolejne 20 milionów na przestrzeni najbliższych 7 lat – komentuje Artur Resmer, członek Zarządu PKP Intercity.
Nowe kontrakty na nowoczesny tabor
W celu poprawiania komfortu podróżowania PKP Intercity podpisało w minionym roku kontrakty na modernizację, jak i zakup nowoczesnego taboru o łącznej wartości ponad 1,96 mld zł brutto. Od początku realizacji strategii „Kolej Dużych Inwestycji” spółka podpisała umowy na 8,5 mld zł. W wyniku inwestycji z roku na rok coraz więcej połączeń obsługiwanych jest składami o podwyższonym standardzie IC. W najnowszym rocznym rozkładzie jazdy ich liczba wzrosła z 274 do 303.
W ramach strategii PKP Intercity zawarło większość kontraktów z polskimi producentami taboru. Jednym z nich jest nowosądecki NEWAG, z którym spółka podpisała w grudniu tego roku umowę o wartości 1,17 mld zł na zakup 46 lokomotyw elektrycznych jednosystemowych. Z kolei w marcu 2023 roku zawarła umowę o wartości ponad 500 mln zł brutto na zakup 20 lokomotyw elektrycznych Griffin. Realizacja obu kontraktów sprawi, że w parku taborowym przewoźnika znajdzie się łącznie aż 96 nowoczesnych lokomotyw tego producenta.
Kolejnym polskim producentem, z którym współpracuje narodowy przewoźnik jest poznańska spółka H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych. W październiku 2023 roku PKP Intercity podpisało z nią umowę o wartości ponad 200 mln zł na naprawy 32 wagonów. Pod koniec 2023 r. spółki podpisały kolejną umowę, tym razem na wykonanie naprawy okresowej 50 wagonów, które po zakończeniu będą wielofunkcyjnymi pojazdami typu COMBO. Wartość całego kontraktu wynosi 461 mln zł brutto.
Cyfrowa rewolucja w PKP Intercity
W mijającym roku spółka intensywnie rozwijała swoje kompetencje cyfrowe, które znacząco ułatwiły dostęp klientom do biletów. Efektem prac jest między innymi wprowadzona z początkiem stycznia 2023 roku aplikacja mobilna PKP Intercity, która cieszy się ogromnym zainteresowaniem wśród pasażerów. Za jej pośrednictwem sprzedano ponad 2,7 mln biletów. Aplikacja została pobrana już łącznie blisko 1,1 mln razy ze sklepu Google Play oraz App Store. Wartość sprzedanych biletów za jej pośrednictwem wyniosła z kolei ponad 160 mln złotych.
W aplikacji PKP Intercity podróżni znajdą wiele przydatnych funkcjonalności, takich jak możliwość wygenerowania faktury, dokonania zwrotu bilet, stworzenia profilu z ulubionymi trasami i zniżkami czy dodadzą bilet do kalendarza. Dodatkowo sprawdzą z jakiego toru i peronu odjeżdża pociąg i dowiedzą się o ewentualnych opóźnieniach. W trakcie jazdy wyszarzane są na bilecie online stacje, które pociąg już minął. Co istotne, funkcja działa w czasie rzeczywistym. Innym pomocnym narzędziem jest wyszukiwanie celu podróży z funkcją metastacji, dzięki której w wyszukiwarce nie trzeba wpisywać dokładnej nazwy stacji.
Wprowadzenie nowej aplikacji mobilnej, rozwój systemu sprzedaży czy otworzenie się na kolejnych partnerów oferujących zdalną sprzedaż biletów umożliwiło nam przede wszystkim ułatwienie dostępu do zakupu biletów. Pasażer ma wybór. Może dokonać zakupu biletu za pośrednictwem preferowanych aplikacji czy platform. Aktualnie 74% sprzedaży biletów dokonuje się za pośrednictwem kanałów online
16 lutego 2023 r. uruchomiona została pierwsza pula graficznej rezerwacji miejsc w wagonach przewoźnika zarówno w aplikacji mobilnej jak i w systemie e-IC. Wcześniej rozwiązanie było dostępne wyłącznie w elektrycznych zespołach trakcyjnych, czyli m.in. w pociągach Pendolino, FLIRT czy Dart. PKP Intercity systematycznie rozszerzało funkcjonalność o kolejne pociągi zestawione z wagonów, aż pod koniec grudnia 2023 r. ogłosiło, że graficzną rezerwacją miejsc objęte zostały wszystkie połączenia krajowe.
Pod koniec 2022 roku spółka podpisała trzy umowy na największą inwestycję IT w swojej historii o wartości 143 mln zł brutto, obejmujące m. in. stworzenie i uruchomienie całkowicie nowego Centralnego Systemu Sprzedaży. 11 października 2023 r. przewoźnik uruchomił nowy serwis internetowej sprzedaży biletów e-IC 2.0, będący platformą oferującą funkcjonalne i graficzne rozwiązania, które sprawiają, że zakupy na stronie PKP Intercity są bardziej intuicyjne i wygodne. System zapewnia podróżnym funkcje takie jak planowanie podróży „tam i z powrotem”, profile zakupowe (gdzie można wskazać ulubione lub najczęstsze relacje) oraz możliwość dodania biletu do kalendarza. Platforma podpowiada także najlepszą dla podróżnych ofertę, która jest dopasowana do ich indywidualnych potrzeb m.in. na podstawie daty urodzenia pasażera.
Dzięki podejmowanym działaniom, mającym na celu ułatwienie i poszerzenie dostępu do biletów na przejazdy pociągami PKP Intercity podpisało oraz uruchomiło współpracę z kilkoma partnerami w ramach rozwijania zdalnych kanałów sprzedaży. Narodowy przewoźnik sprzedaje swoje bilety za pośrednictwem platform takich, jak mPay, e-podróżnik.pl, SkyCash, KOLEO a także Jakdojade. Do końca grudnia 2023 roku sprzedanych w kanałach zdalnych partnerów zostało 8,9 mln biletów o wartości ponad 400 mln zł. Spółka posiada także podpisane umowy m.in. z Infobus oraz eTravel, za pośrednictwem których sprzedaż ruszy niebawem.