Szerszy zakres prac na dworcu Warszawa Zachodnia

Na stołecznej stacji Warszawa Zachodnia postęp prac i zapewnienie bezpiecznych przejść wymaga zmian w komunikacji. Od niedzieli 29 sierpnia dojście do pociągów będzie od strony Al. Jerozolimskich. Komunikaty wizualne i głosowe przypominają o zmianach. 

PKP Polskie Linie Kolejowe SA za ok. 2 mld zł modernizują stację. Dla pasażerów będą m.in. windy, schody ruchome, szerokie przejście, system informacji. Projekt współfinansowany jest ze środków unijnych POIiŚ.

Szerszy zakres prac na stacji Warszawa Zachodnia od 29 sierpnia wymaga zmian w komunikacji. Na perony wejście będzie wyłącznie od strony Al. Jerozolimskich. O zmianach podróżnych informują banery, plakaty, komunikaty głosowe. 

Wykonawca równolegle do budowy nowych peronów, zadaszenia i kładki, rozszerza przebudowę przejścia podziemnego w obszarze peronu 8 (od strony Woli).  Większy zakres prac, także w układzie torów, wymaga zmian w kursowaniu pociągów regionalnych i aglomeracyjnych. Składy  odjeżdżające obecnie z peronu 8 Warszawy Zachodniej w kierunku Warszawy Gdańskiej, będą rozpoczynały i kończyły bieg na wcześniejszym przystanku Warszawa Wola. 

Pomimo największej w historii przebudowy stacji i ograniczonego zakresu torów, utrzymane jest kursowanie pociągów. W ciągu doby na Warszawie Zachodniej zapewniony jest przejazd ok. 800 pociągów: 140 pociągów dalekobieżnych oraz 160 SKM i 500 regionalnych. Organizacja rozkładu jazdy wymaga szczegółowych ustaleń między zarządca linii kolejowych, przewoźnikami oraz wykonawcą. Istotne zmiany wprowadzane są przy okazji korekty rozkładu jazdy.

Na stacji Warszawa Zachodnia ponad pół tysiąca osób i 150 jednostek sprzętu uczestniczy w budowie zadaszenia, peronów, przejścia podziemnego, wiaduktu, nowych torów i urządzeń sterowania. 

Wykonawca przywozi i stawia kolejne konstrukcje zadaszenia stacji o powierzchni 35 000 m2 (3,5 ha). Dach o długości 200 metrów i szerokości 150 metrów będzie mocowany na 60 słupach i  przykryje 8 peronów. Zbudowano już korpusy peronów nr 6 i 7. Układana jest nawierzchnia. Widoczne są elementy niższych wiat. Powstaje nowy peron, za dotychczasowym siódmym. 

Na nowym dworcu pojawią się zadaszone perony, ruchome schody, windy, system dynamicznej informacji oraz szerokie przejścia. Łatwiejsze będzie łączenie podróży w aglomeracji oraz dalekobieżnych z komunikacją miejską. Bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym na Warszawskim Węźle Kolejowym zapewnią nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe.

Zakończenie inwestycji planowane jest w 2023 r.

Źródło

Skomentuj artykuł: