W ubiegłym roku porty regionalne obsłużyły ponad 30 mln pasażerów. Najlepszy wynik w historii

Według danych zaprezentowanych przez Związek Regionalnych Portów Lotniczych, w 2019 r. z siatki połączeń regularnych i czarterowych 13 lotnisk regionalnych skorzystało w sumie 30,2 mln podróżnych, tj. o 7,6 proc. więcej niż w roku poprzednim. Pozwoliło to portom regionalnym zwiększyć swój udział w całości lotniczego ruchu pasażerskiego do 62 proc. Pozostała część podróżnych - 18,8 mln (38 proc.) - skorzystała z siatki połączeń Lotniska Chopina w Warszawie. W sumie we wszystkich czternastu polskich portach lotniczych obsłużono ponad 49 mln podróżnych, to jest o 3,2 mln więcej (wzrost o 7 proc.).

„Rok 2019 polskie lotniska regionalne mogą zaliczyć do udanych. Średnia dynamika wzrostu ruchu wyniosła 7,6 proc. Jest to wynik ponad dwukrotnie lepszy od średniej dynamiki europejskich lotnisk, która według danych ACI Europe wyniosła 3,3 proc. Wzrost ruchu w regionach został osiągnięty pomimo niekorzystnych dla rozwoju lotnictwa wydarzeń. Zdecydowanie najważniejszym z nich było uziemienie Boeingów 737 Max, co ograniczyło możliwości dynamicznego rozwoju części znaczących na polskich rynku przewoźników” -

skomentował lotnicze statystyki Artur Tomasik, prezes zarządu Związku Regionalnych Portów Lotniczych.

W grupie największych lotnisk, w której znalazły się porty obsługujące rocznie powyżej jednego miliona pasażerów, niekwestionowanym liderem zostało lotnisko w Krakowie, z którego siatki połączeń skorzystało rekordowe 8,41 mln podróżnych. Na drugim miejscu z liczbą 5,37 mln pasażerów znalazł się Gdańsk, a na trzecim Katowice, które obsłużyły 4,84 mln osób. Kolejne miejsca zajęły: Wrocław – 3,54 mln, Modlin – 3,1 mln i Poznań – 2,37 mln.

Liderem grupy mniejszych portów zostało lotnisko w Rzeszowie, gdzie obsłużono 771 tys. pasażerów. Podobnie jak przed rokiem z liczbą około 590 tys. pasażerów drugie miejsce przypadło Szczecinowi. Z wynikiem 425 tys. pasażerów trzecie miejsce zajęło lotnisko w Bydgoszczy, tym samym wyprzedzając Lublin, który zajął miejsce czwarte, obsługując 357 tys. osób. Kolejne miejsca przypadły Łodzi – 241 tys. pasażerów, Olsztynowi – 154 tys. i Zielonej Górze – 33 tys.

Z kolei liderem wzrostu liczby pasażerów w pierwszej grupie  zostało lotnisko w Krakowie, gdzie obsłużono aż o 1,64 mln osób więcej niż w 2018 roku. Na drugim miejscu uplasował się Gdańsk z przyrostem 394 tys. podróżnych, trzeci był Wrocław z wynikiem 220 tys. Natomiast w drugiej grupie najwięcej pasażerów przybyło w Olsztynie – ponad 33 tys., następnie w Łodzi – 24 tys., a na trzecim miejscu znalazła się Bydgoszcz i Zielona Góra – w każdym z tych lotnisk obsłużono o 12 tys. podróżnych więcej niż przed rokiem.  

Jak podkreślono w komunikacie Związku Regionalnych Portów Lotniczych, w minionym roku ustanowiono także kilka rekordów statystycznych. Kraków Airport, jako pierwsze lotnisko regionalne w Polsce, obsłużył w trakcie roku kalendarzowego siedmio- i ośmiomilionowego pasażera. Do krakowskiego lotniska należy także nowy miesięczny rekord liczby obsłużonych pasażerów. Został ustanowiony w sierpniu 2019 roku i wynosi 823 402 podróżnych. Ponadto według danych ACI Europe, krakowskie lotnisko zostało europejskim liderem procentowego wzrostu ruchu (+24,2 proc.) w grupie lotnisk obsługujących rocznie od 5 do 10 mln pasażerów.

Wyprzedziło Sewillę (+18%), Nantes (+16,7 proc.), Bordeaux (+13,3 proc.) i Bolonię (+10,6 proc.).

Z kolei nowy rekord lotnisk regionalnych w segmencie przewozów czarterowych należy do Katowice Airport. W ruchu czarterowym Pyrzowice są od kilku lat krajowym liderem. W 2019 roku port potwierdził swoją dominującą pozycję w tym segmencie, obsługując pierwszy raz w historii ponad 2 mln klientów biur podróży. 
 

Źródło

Skomentuj artykuł: