Więcej połączeń kolejowych w zachodniej Polsce

PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały z Urzędem Marszałkowskim Województwa Lubuskiego umowę na remont linii kolejowej między Skwierzyną a Międzychodem w ramach rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus. Zarządca infrastruktury podpisał również umowę na rewitalizację linii kolejowej Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec, której efektem będzie lepszy dostęp do kolei w północnej Wielkopolsce.

Dzięki podpisanej umowie między PKP PLK SA a samorządem woj. lubuskiego możliwe będzie ogłoszenie przetargu na przygotowanie dokumentacji, a następnie realizację prac między Skwierzyną a Międzychodem (linia kolejowa 363). Szacunkowa wartość robót budowlanych, obejmujących m.in. ten ok. 30-km odcinek, wynosi ponad 300 mln zł.

Podpisana umowa oznacza, że PLK podpisały umowy z wszystkimi wnioskodawcami 35 projektów, którzy spełnili warunki naboru i zakwalifikowali się do dofinansowania w ramach rządowego programu Kolej Plus. 

- Dzięki przebudowie linii między Skwierzyną a Międzychodem mieszkańcy wschodniej części woj. lubuskiego po latach znów zyskają dogodne przejazdy m.in. w stronę Gorzowa Wielkopolskiego. Nowe połączenia to impuls sprzyjający rozwojowi regionu

powiedział wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Andrzej Bittel.

Zwiększa się dostęp do kolei

Przywrócenie kolejowych połączeń między Międzychodem a Skwierzyną to kolejna inwestycja PKP PLK, która zwiększy dostęp do kolei w woj. lubuskim. Wraz z rewitalizacją ciągu Międzychód – Szamotuły, także realizowaną w ramach programu Kolej Plus, utworzona zostanie alternatywna trasa, łącząca Gorzów Wielkopolski z Poznaniem, zapewnione będą więc nie tylko dogodne połączenia regionalne, ale także międzywojewódzkie

stwierdził Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych SA.

Pociągi znów pojadą niewykorzystywanym od 1995 r. w ruchu pasażerskim odcinkiem Skwierzyna – Międzychód. Przebudowany tor wraz z nowoczesnymi urządzeniami sterowania pozwoli na przejazdy pociągów z prędkością do 120 km/h. Przejazd między Międzychodem a Gorzowem Wielkopolskim szacowany jest na ok. 65 min. Prace obejmą także budowę ok. 6-km linii Gorzów Wielkopolski Wieprzyce – Gorzów Wielkopolski Strefa Ekonomiczna (w śladzie linii kolejowej nr 415).

Zakończenie wszystkich prac w ramach projektu „Remont linii kolejowej nr 363 na odcinku Skwierzyna – Międzychód” przewidywane jest w 2029 r.
W woj. lubuskim program Kolej Plus obejmuje także rewitalizację linii między Lubskiem a Bieniowem (linia kolejowa nr 275 Wrocław Muchobór – Gubinek). Szacunkowa wartość robót na ok. 18 km odcinku wraz z budową mijanki w Letnicy na linii kolejowej nr 370 wynosi niemal 66 mln zł, a zakończenie wszystkich prac przewidywane jest na 2028 r.  

Rewitalizacja tras

Mieszkańcy Czarnkowa w woj. wielkopolskim zyskają dogodny dostęp do kolei dzięki podpisanej przez PKP PLK umowie za blisko 13,5 mln zł na przygotowanie projektu rewitalizacji trasy na odcinku Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec. Inwestycja w ramach Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus planowana jest do zakończenia w 2029 r.

Dzięki pracom wykorzystywana od ponad 30 lat wyłącznie w ruchu towarowym trasa Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec zostanie przystosowana do przewozów pasażerskich. Przebudowany ok. 64 km odcinek zyska m.in. nowe tory i urządzenia systemu sterowania ruchem. Możliwe będą sprawne podróże z prędkością 120 km/h. Odnowiona trasa zostanie włączona w zmodernizowaną już linię Poznań – Piła. Czas przejazdu koleją z Czarnkowa do stolicy regionu szacowany jest na ok. 1:40 h.

Skomentuj artykuł: