PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały z Urzędem Marszałkowskim Województwa Lubuskiego umowę na remont linii kolejowej między Skwierzyną a Międzychodem w ramach rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus. Zarządca infrastruktury podpisał również umowę na rewitalizację linii kolejowej Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec, której efektem będzie lepszy dostęp do kolei w północnej Wielkopolsce.
Dzięki podpisanej umowie między PKP PLK SA a samorządem woj. lubuskiego możliwe będzie ogłoszenie przetargu na przygotowanie dokumentacji, a następnie realizację prac między Skwierzyną a Międzychodem (linia kolejowa 363). Szacunkowa wartość robót budowlanych, obejmujących m.in. ten ok. 30-km odcinek, wynosi ponad 300 mln zł.
Podpisana umowa oznacza, że PLK podpisały umowy z wszystkimi wnioskodawcami 35 projektów, którzy spełnili warunki naboru i zakwalifikowali się do dofinansowania w ramach rządowego programu Kolej Plus.
- Dzięki przebudowie linii między Skwierzyną a Międzychodem mieszkańcy wschodniej części woj. lubuskiego po latach znów zyskają dogodne przejazdy m.in. w stronę Gorzowa Wielkopolskiego. Nowe połączenia to impuls sprzyjający rozwojowi regionu
Zwiększa się dostęp do kolei
Przywrócenie kolejowych połączeń między Międzychodem a Skwierzyną to kolejna inwestycja PKP PLK, która zwiększy dostęp do kolei w woj. lubuskim. Wraz z rewitalizacją ciągu Międzychód – Szamotuły, także realizowaną w ramach programu Kolej Plus, utworzona zostanie alternatywna trasa, łącząca Gorzów Wielkopolski z Poznaniem, zapewnione będą więc nie tylko dogodne połączenia regionalne, ale także międzywojewódzkie
Pociągi znów pojadą niewykorzystywanym od 1995 r. w ruchu pasażerskim odcinkiem Skwierzyna – Międzychód. Przebudowany tor wraz z nowoczesnymi urządzeniami sterowania pozwoli na przejazdy pociągów z prędkością do 120 km/h. Przejazd między Międzychodem a Gorzowem Wielkopolskim szacowany jest na ok. 65 min. Prace obejmą także budowę ok. 6-km linii Gorzów Wielkopolski Wieprzyce – Gorzów Wielkopolski Strefa Ekonomiczna (w śladzie linii kolejowej nr 415).
Zakończenie wszystkich prac w ramach projektu „Remont linii kolejowej nr 363 na odcinku Skwierzyna – Międzychód” przewidywane jest w 2029 r.
W woj. lubuskim program Kolej Plus obejmuje także rewitalizację linii między Lubskiem a Bieniowem (linia kolejowa nr 275 Wrocław Muchobór – Gubinek). Szacunkowa wartość robót na ok. 18 km odcinku wraz z budową mijanki w Letnicy na linii kolejowej nr 370 wynosi niemal 66 mln zł, a zakończenie wszystkich prac przewidywane jest na 2028 r.
Rewitalizacja tras
Mieszkańcy Czarnkowa w woj. wielkopolskim zyskają dogodny dostęp do kolei dzięki podpisanej przez PKP PLK umowie za blisko 13,5 mln zł na przygotowanie projektu rewitalizacji trasy na odcinku Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec. Inwestycja w ramach Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus planowana jest do zakończenia w 2029 r.
Dzięki pracom wykorzystywana od ponad 30 lat wyłącznie w ruchu towarowym trasa Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec zostanie przystosowana do przewozów pasażerskich. Przebudowany ok. 64 km odcinek zyska m.in. nowe tory i urządzenia systemu sterowania ruchem. Możliwe będą sprawne podróże z prędkością 120 km/h. Odnowiona trasa zostanie włączona w zmodernizowaną już linię Poznań – Piła. Czas przejazdu koleją z Czarnkowa do stolicy regionu szacowany jest na ok. 1:40 h.