I kwartał na kolei bardziej bezpieczny

Bezpieczniej podróżujemy w pociągach, mniej kradzieży i wydarzeń na terenach kolejowych. Dodatkowe patrole i wykorzystanie nowoczesnego sprzętu zwiększają efektywność działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa. Straż Ochrony Kolei podsumowała I kwartał 2021 r.

Dla zwiększenia bezpieczeństwa na terenach kolejowych SOK intensyfikuje działania. Codziennie około tysiąca funkcjonariuszy wyposażonych w nowoczesny sprzęt patroluje pociągi, dworce, stacje, przystanki przejazdy kolejowo-drogowe, bocznice kolejowe i skupy złomu. 

W I kwartale br. Straż Ochrony Kolei zarejestrowała o 142 przypadki mniej zdarzeń na terenach kolejowych niż w tym samym okresie roku ubiegłego - wówczas odnotowano 1682 takich zdarzeń. O blisko 40 % spadła liczba kradzieży na szkodę podróżnych. O ponad 27% zmniejszyła się liczba kradzieży i dewastacji na czynnych liniach kolejowych. Odnotowano także mniej o  blisko 20% kradzieży elementów taboru, materiałów oraz towarów.

Funkcjonariusze SOK w 2021 r. ujęli 490 sprawców. To efekty akcji przeciw kradzieżom oraz dewastacjom i wybrykom chuligańskim. Kontrole punktów skupu złomu – średnio około 50 kontroli dziennie, ponad 4 tysiące kontroli w skali kraju, ograniczają kradzieże elementów metalowych na kolei. Dla bezpieczeństwa w ruchu kolejowym ważne są patrole na torach. Funkcjonariusze wykonali prawie 12 tysięcy patroli na tzw. „dzikich przejściach” i prawie 8 tysięcy na przejściach i przejazdach kolejowo-drogowych. Wciąż potrzebne są interwencje i pouczenia. Blisko 6 tysięcy osób, które nie przestrzegały przepisów na obszarze kolejowym i w pociągach pouczono, prawie 6 tysięcy osób otrzymało mandaty. 

Dla zapewnienia bezpieczeństwa SOK wykorzystuje specjalne pojazdy: mobilne centra monitoringu (MCM). Dzięki systemowi kamer funkcjonariusze mogą obserwować co dzieje się na kilkukilometrowym odcinku linii kolejowej niezależnie od pory dnia i warunków atmosferycznych. Do walki ze złodziejami infrastruktury kolejowej wykorzystywane są tzw. fotopułapki oraz termo i noktowizory. W miejscach trudnodostępnych funkcjonariuszy wspomagają specjalnie szkolone psy. Samochody terenowe sprawdzają się na patrolach linii m.in. w lasach.

Przykładowo, dzięki sygnałowi przekazanemu przez fotopułapkę w połowie stycznia funkcjonariusze SOK ujęli w Pikulicach dwóch mężczyzn kradnących elementy infrastruktury kolejowej. W połowie stycznia na szlaku Miłkowice-Chojnów przy pomocy termowizorów funkcjonariusze na gorącym uczynku ujęli mężczyznę dewastującego kontener z urządzeniami obsługującymi urządzenia na przejeździe kolejowo-drogowym. W połowie lutego na stacji Zabrze Makoszowy Kopalnia ujęto na gorącym uczynku mężczyznę wycinającego kable. 

Źródło

Skomentuj artykuł: