Kolej na Polskę Wschodnią

Nowe przystanki, więcej połączeń, krótszy czas podróży to tylko niektóre zmiany w połączeniach kolejowych, jakie są dostępne dla pasażerów w Polsce Wschodniej. To efekt zakończonych i dobiegających końca prac na liniach modernizowanych dzięki środkom krajowym i dofinansowaniu z funduszy unijnych z Programu Polska Wschodnia.

 

Makroregion Polski Wschodniej wciąż charakteryzuje się jednym z najniższych w kraju wskaźnikiem wykorzystania transportu kolejowego. Nowoczesna i spójna sieć transportowa napędza inwestycje, dlatego aż 337 mln euro z Programu Polska Wschodnia przeznaczyliśmy na wsparcie inwestycji kolejowych

podkreśla Małgorzata Jarosińska-Jedynak, wiceminister finansów, funduszy i polityki regionalnej.

Od 13 grudnia na odcinku Lublin - Stalowa Wola Rozwadów jeżdżą przyjazne dla środowiska pociągi elektryczne. Dzięki nowym składom podróże są szybsze i bardziej ekologiczne.

Elektryfikacja linii to również nowe możliwości dla przewozu towarów. Będzie on bardziej wydajny, m.in. na trasie z Kopalni Bogdanka do Elektrowni Połaniec, i bardziej konkurencyjny dla transportu drogowego, na przykład w kierunku granicy z Ukrainą i Białorusią.

Większy ruch kolejowy to odciążone drogi i mniejsza emisja zanieczyszczeń. W ramach inwestycji został zelektryfikowany blisko 100-kilometrowy odcinek linii kolejowej. Odnowiono też mosty na rzekach San i Sanna, zmodernizowano 20 stacji i przystanków, powstały także dwa nowe - Stalowa Wola Charzewice i Zaklików Miasto.

W woj. warmińsko-mazurskim skrócił się czas podróży pociągiem między Olsztynem a Ełkiem. To efekt zakończonej modernizacji linii numer 219. Czas przejazdu najszybszego pociągu na tej trasie wynosi 2,5 godziny, czyli o ponad godzinę krócej niż przed modernizacją. Pasażerowie pojadą też szybciej między Działdowem a Olsztynem zmodernizowaną linią numer 216. Tam czas przejazdu najszybszego pociągu zajmie nieco ponad godzinę.

Zakończyła się modernizacja linii nr 52 między Lewkami a Hajnówką, dlatego od 1 stycznia - po 25 latach - pociągi wrócą na odcinek Bielsk Podlaski - Hajnówka. Pociągiem z Hajnówki do Bielska Podlaskiego będzie można dojechać w około pół godziny, a z Hajnówki do Białegostoku - w około godzinę i 20 minut. Pasażerowie mogą podróżować wygodniej również między Siemiatyczami a Hajnówką oraz na odc. Białystok - Bielsk Podlaski. Zakończyły się modernizacje na odc. granica woj. podlaskiego - Czeremcha - Hajnówka oraz linii Białystok - Bielsk Podlaski. Łącznie zmodernizowano tu 18 stacji i przystanków. W br. oddano również do użytku nowoczesne dworce w Czeremsze, Białymstoku i Bielsku Podlaskim.

337 mln euro to budżet, który przeznaczono w Programie Polska Wschodnia na wsparcie inwestycji kolejowych. Do 2023 r. zostanie zmodernizowanych blisko 540 km linii kolejowych, 10 dworców oraz ponad 100 stacji i przystanków. To projekty należące do tak zwanej Wschodniej Magistrali Kolejowej bezpośrednio łączącej stolice województw Polski Wschodniej. Oprócz Programu Polska Wschodnia rozwój magistrali jest współfinansowany z Programu Infrastruktura i Środowisko, Regionalnych Programów Operacyjnych, Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) oraz środków krajowych.

Skomentuj artykuł: