Kryzys w gastronomii? Inflacja zmusza restauracje i duże sieci do zmiany taktyki

Inflacja uderza w całą branżę restauracyjną, ale sieci i niezależne restauracje mają różne zalety, jeśli chodzi o radzenie sobie z wyższymi kosztami. Duży rozmiar sieci i ich dostęp do większej gotówki daje im przewagę na rynku. Z kolei mniejsi gracze na ogół lepiej zarządzają większymi kosztami. 

W ostatnich miesiącach konsumenci wyraźnie odczuwają presję na swoje swoje domowe budżety. Wielu z nich ograniczyło swoje wizyty w restauracjach. Zjawisko to najbardziej zauważalne jest w Niemczech. Według branżowego trackera Black Box Intelligence miesięczny ruch w restauracjach skurczył się w porównaniu z okresem poprzedniego roku. 

Różne firmy różnie radzą sobie z tym kryzysem. Sieci takie jak McDonald's czy Starbucks, najprawdopodobniej wykorzystają swoją wielkość i siłę nabywczą, aby wynegocjować korzystniejsze dla siebie ceny składników, ale na ogół reagują powoli na zmiany na rynku.

Mniejszym i niezależnym firmom brakuje na ogół gotówki i zasobów, ale z przeprowadzonych badań wynika, że konsumenci gotowi są wydać więcej, aby wesprzeć mniejszą firmę, którą uważają za bardziej autentyczną.

Według Bureau of Labor Statistics w ciągu ostatnich 12 miesięcy ceny żywności spożywanej poza domem wzrosły o 8,6%. Wzrost cen nie ominął oczywiście restauracji, które podniosły ceny by rozwiązać problem rosnących kosztów składników, pracy, a nawet energii.

Aaron Allen, założyciel i dyrektor generalny firmy konsultingowej Aaron Allen & Associates, porównał duże sieci restauracji do tankowców, a niezależnych restauratorów do łodzi motorowych. Sieci mają większe budżety, szerszą skalę i inne narzędzia, takie jak zaawansowana technologia. Ale często też działają powoli i pogrążają się w biurokracji.

W Wielkiej Brytanii i na innych rynkach europejskich, które odnotowały jeszcze wyższą inflację niż w USA, duzi franczyzodawcy poinformowali, że zapewniają pomoc finansową operatorom, którzy zmagają się z wyższymi kosztami. Niezależni operatorzy nie mają tego luksusu.

Z przeprowadzonych badań wynika jednak, że konsumenci bardziej dbają o ceny, gdy odwiedzają restaurację sieciową. Ponad jedna trzecia z 2 400 amerykańskich respondentów stwierdziła, że ceny mają znaczenie przy wyborze restauracji sieciowej, a tylko 22,5% oświadczyła, że ma to wpływ na ich decyzje przy wyborze niezależnej restauracji. I chociaż ulubione przez konsumentów sieci mają rozpoznawalność marki i siłę cenową, niezależni restauratorzy zyskują wśród niektórych konsumentów tylko na tym, że są małą firmą.
 

Źródło

Skomentuj artykuł: