Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel wziął udział w podpisaniu przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe wartej prawie 400 mln zł umowy na przebudowę peronów, torów i przejścia podziemnego stacji Olsztyn Główny.
Dzięki inwestycjom z Krajowego Programu Kolejowego istotnie zwiększamy dla podróżnych dostępność stacji i przystanków. Likwidujemy wykluczenie komunikacyjne. Olsztyn Główny będzie miejscem, z którego każdy pasażer wygodnie dostanie się do pociągu, podobnie jak w Lublinie, Szczecinie, Dęblinie, Rzeszowie czy Gdańsku. To inwestycje za setki milionów złotych
Pasażerowie na stacji Olsztyn Główny zyskają oczekiwany standard obsługi. Wszystkie cztery perony zostaną podwyższone i poszerzone, co umożliwi wygodny dostęp do pociągów. Zamontowane zostaną nowe ławki i tablice informacyjne. Czytelne oznakowanie ułatwi orientację na stacji. Informacje o rozkładzie jazdy będą prezentowane na wyświetlaczach w infokioskach oraz przez nowe nagłośnienie.
Wygodniej i szybciej jeździmy pociągami z Olsztyna przez Szczytno do Ełku, z Olsztyna do Działdowa, z Olsztyna do Iławy, a wkrótce także do Braniewa. Teraz przyszedł czas na przebudowę stacji Olsztyn, która jest ważnym węzłem kolejowym. Po pracach będzie dostosowana do potrzeb wszystkich grup podróżnych. Dodatkowo zapewnimy oczekiwany od lat dostęp od strony Zatorza. Na inwestycje efektywnie wykorzystujemy środki funduszy europejskich, w tym Programu Operacyjnego Polska Wschodnia, z którego jest współfinansowany projekt przebudowy Olsztyna Głównego
Zabytkowe wiaty zostaną poddane renowacji. PLK zadbają, aby zostały zachowane ich historyczne walory. Wymiana ok. 30 km torów, 116 rozjazdów, sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem kolejowym zwiększy możliwości sprawnego prowadzenia ruchu na stacji. Docelowo o bezpieczeństwo w ruchu kolejowym zadba Lokalne Centrum Sterowania. Inwestycja zwiększy także gospodarczą atrakcyjność regionu.
Przebudowa stacji Olsztyn Główny jest kolejnym etapem w ramach projektu „Prace na linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo – Olsztyn”. Ponad 80-kilometrowa trasa została przez PLK przystosowana do szybszych i wygodniejszych podróży pociągami. Zwiększyła się dostępność do kolei dzięki przebudowie wszystkich stacji i przystanków na linii.
Zakończenie inwestycji planowane jest w 2024 r. Przebudowa stacji jest dofinansowana w wysokości 126,8 mln zł z funduszy Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.