Na Zachodnim pierwszy peron szósty

W niedzielę 19 grudnia podróżni na dworcu PKP Warszawa Zachodnia wsiądą do pociągów z nowego peronu. 

Dojście zapewni kładka. Postępują prace przy budowie zadaszenia, szerokiego przejścia podziemnego i centrum sterowania ruchem kolejowym. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych SA zwiększy komfort obsługi pasażerów i sprawność kolei w warszawskim węźle kolejowym. Projekt o wartości ok. 2 mld zł ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych POIiŚ. 

Oddany do użytku zostanie nowy peron nr 6.  Dostęp do pociągów będzie pod szerokim i wysokim zadaszeniem. Peron zostanie oświetlony. Wykonawca zapewni oznakowanie, ławki i dwie osłonięte poczekalnie. Przy nowym peronie nr 6 w ciągu doby przewidywana jest odprawa ponad 80. pociągów dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych. Na obecnym etapie przebudowy stacji dojście do nowego peronu nr 6 zapewni kładka.

Wykorzystanie pierwszego z nowobudowanych peronów łączy się z udostępnieniem nowej kładki nad torami. Podróżni skorzystają z kładki na 200 m odcinku od ul Tunelowej, łagodnym podejściem nad budowane perony nr 8 i 7, do nowego peronu nr 6 i dotychczasowego 5. Od peronu nr 5 otwarte jest nadal przejście podziemne w stronę Al. Jerozolimskich. 

Ponownie będą pociągi na peronie linii obwodowej. Zmieniona będzie nazwa peronu nr 8 na peron nr 9. Dostępny jest odcinek nowego przejścia podziemnego. Pomiędzy peronem nr 9 na linii obwodowej a stacją Warszawa Zachodnia wykonawca przygotował odpowiednio oznakowaną drogę. 

W kolejnej fazie prac, ze względu na bezpieczeństwo i szeroki zakres robót, stacja nie może zapewnić pełnej wygodnej obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Takie warunki zapewniają pozostałe warszawskie stacje: Warszawa Gdańska, Warszawa Centralna, Warszawa Śródmieście, Warszawa Stadion i Warszawa Wschodnia. 

Na stacji najbardziej zaawansowane prace są przy budowie peronów nr 7 i 8 oraz przejścia podziemnego i tunelu tramwajowego. Ułożono nowe tory i rozwieszono sieć trakcyjną. Kończy się część prac przy zadaszeniu hali peronowej. Obiekt na wysokości 11 m przykryje osiem peronów. Powstaje LCS - lokalne centrum sterowania z komputerowymi urządzeniami. LCS  zapewni sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego. Układane są instalacje i prowadzone są roboty wykończeniowe wewnątrz i na zewnątrz obiektu.

Na Warszawie Zachodniej będą zadaszone perony, ruchome schody, windy, system dynamicznej informacji oraz szerokie przejścia. Łatwiejsze będzie łączenie podróży w aglomeracji oraz dalekobieżnych z komunikacją miejską. Bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym na Warszawskim Węźle Kolejowym zapewnią nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe.

PKP Polskie Linie Kolejowe SA realizują za ok. 2 mld zł netto projekt „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia”. Projekt ubiega się o współfinansowanie przez UE ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2023 r.

Źródło

Skomentuj artykuł: