Ogromny TBM rusza z Chin do Świnoujścia

Załadunek TBM, gigantycznej maszyny, która ma wydrążyć tunel w Świnoujściu, rozpoczął się w porcie Nansha w Chinach – poinformował we wtorek świnoujski magistrat. Maszyna ma dotrzeć do Polski na przełomie września i października br.

TBM (Tunnel Boring Machine), rozłożona na 129 elementów, pokona ponad 10,35 tys. mil morskich na statku Da Chang – poinformował we wtorek Urząd Miasta Świnoujście. Jednostka przypłynie do Polski Północną Drogą Morską wzdłuż północnych wybrzeży Rosji, od Karskich Wrót do Cieśniny Beringa.

Maszyna po przypłynięciu do Świnoujścia na przełomie września i października br. zostanie przetransportowana na plac budowy i zmontowana w szybie startowym. Drążenie tunelu ma rozpocząć się w marcu przyszłego roku.

Szyb startowy budowany jest na wyspie Uznam - będzie miał ok. 120 m długości i 20 m szerokości. Sama maszyna ma długość 100 m i tarczę o średnicy 13,46 m, waży 2 tys. 740 ton.

Jak poinformował magistrat, miasto planuje przeprowadzić wśród mieszkańców konkurs na imię dla maszyny.

Po stronie wyspy Uznam, jak podano, toczą się również prace przy segmentach 8 i 9 tunelu odkrywkowego, w którym są izolowane ściany oporowe. Trwa ich zasypywanie wraz ze stropem górnym.

"Po tej stronie Świnoujścia, powstaje bypass ulicy Karsiborskiej, po którym już wkrótce poprowadzona zostanie tymczasowa organizacja ruchu. W rejonie powstającego układu drogowego przebudowywane są sieci gazu wysokiego ciśnienia, wodociągu, kanalizacji, teletechniki i sieci elektroenergetycznych"

powiedział Bogusław Konopko, inżynier kontraktu z firmy SWECO, która nadzoruje projekt.

Po drugiej stronie Świny, na wyspie Wolin, kontynuowana jest przebudowa sieci wysokiego napięcia 110 kV, sieci wodno-kanalizacyjnych w rejonie komory odbiorczej TBM i dalej wzdłuż ul. Fińskiej. Trwają też transporty materiałów: kruszyw, cementu, stali zbrojeniowej, gotowych koszy do wykonywania sekcji ścian szczelinowych, materiałów do przebudowy sieci uzbrojenia terenu i materiałów pomocniczych.

Budowa tunelu rozpoczęła się jesienią 2018 r. Łącznie powstanie niemal 3,2 kilometra drogi, w tym około 1,4 kilometra będzie liczył sam tunel pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin.

Elementami układu drogowego będą również drogi dojazdowe do tunelu, plac manewrowy, rondo na wyspie Wolin i skrzyżowanie na wyspie Uznam. W ramach inwestycji przewidziana jest również przebudowa istniejących przyległych ulic.

Inwestorem budowy stałego połączenia jest miasto Świnoujście. 85 proc. inwestycji pokryją fundusze unijne, reszta to środki z budżetu miasta. Koszt inwestycji to blisko 912,5 mln zł brutto.

Budowa stałego połączenia ma zakończyć się jesienią 2022 r.

Źródło

Skomentuj artykuł: