Orlen Asfalt chce poprawić drogi lokalne

Orlen Asfalt pracuje nad poprawą trwałości dróg lokalnych w Polsce. Według spółki, proponowane rozwiązania mogą obniżyć koszty utrzymania dróg obciążonych ruchem lekkim i średnim oraz zmniejszyć oddziaływanie na środowisko naturalne. Przygotowywane konstrukcje nawierzchni będą teraz testowane.

Jak informuje Orlen Asfalt, "koncepcja nowych rozwiązań opiera się na założeniu, że przy zastosowaniu asfaltów wysokomodyfikowanych oraz nowoczesnych mieszanek mineralno-asfaltowych możliwe jest wykonanie cieńszych warstw nawierzchni drogi".

- A to w efekcie nie tylko mniej zużytego asfaltu i kruszywa, ale także mniejsze koszty produkcji i transportu tych produktów - podkreśla spółka.

Wybudowaną w taki sposób drogę - jak wyjaśnia Orlen Asfalt - "można byłoby łatwo wzmacniać kolejnymi warstwami wraz z rosnącym obciążeniem ruchem". Spółka, informując o swych pracach nad nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi ocenia, że mogą one znacząco poprawić trwałość dróg lokalnych w Polsce.

"Proponowane rozwiązania mogą obniżyć koszty utrzymania dróg obciążonych ruchem lekkim i średnim oraz zmniejszyć oddziaływanie na środowisko naturalne. Przygotowywane przez Orlen Asfalt konstrukcje nawierzchni będą teraz testowane w ramach programu >>Innowacyjne Drogi Samorządowe<<"

podkreślono w informacji.

Wskazano przy tym, że "nowe propozycje w zakresie technologii i grubości warstw zapewniałby poprawę jakości dróg, przy jednoczesnym potencjalnym obniżeniu kosztów jej budowy".

Prezes Orlen Asfalt Paweł Wachnik przypomniał, że "drogi powiatowe i gminne, kluczowe z punktu widzenia lokalnych społeczności, stanowią prawie 90 proc. całkowitej długości wszystkich dróg w Polsce". Dodał jednocześnie, iż spółka już od 2019 r. pracuje nad rozwiązaniami, dzięki którym drogi lokalne mogłyby być trwalsze i jednocześnie pozwoliłyby na wygenerowanie oszczędności w zakresie zużycia surowców, paliw i energii.

- Te dwa ostatnie aspekty są obecnie szczególnie istotne ze względu na dynamicznie zmieniające się realia ekonomiczne budowy i utrzymania dróg – zaznaczył Wachnik, cytowany w komunikacie Orlen Asfalt.

Spółka podała, że zaprezentowane przez nią wyniki badań laboratoryjnych oraz obliczeń konstrukcyjnych "spotkały się z dużym zainteresowaniem w branży drogowej".

"Teraz kolejnym etapem będzie testowanie tych rozwiązań już w rzeczywistych warunkach w ramach programu >>Innowacyjne Drogi Samorządowe<<" - zapowiedziano w komunikacie.

To inicjatywa - jak zauważył Orlen Asfalt - której głównym celem jest poprawa jakości i rozwój dróg samorządowych w Polsce.

"Udział w programie pozwala poszerzyć wiedzę na temat stosowania asfaltów modyfikowanych i wysokomodyfikowanych w technologii budowy dróg samorządowych" - podkreśla spółka.

"Innowacyjne Drogi Samorządowe" to autorski program Orlen Asfalt, w którym jego eksperci doradzają samorządom na temat wdrażania najnowszych metod budowy dróg i poprawy ich jakości. W ramach tego programu w sierpniu 2021 r. spółka informowała, iż rozpoczyna współpracę z pięcioma jednostkami i samorządami, w tym z Zarządem Dróg Wojewódzkich w Białymstoku, Zarządem Dróg Powiatowych Lęborku, z powiatem Pruszkowskim, gminą-miastem Płock oraz z Urzędem Miasta Włocławek.

Orlen Asfalt to podmiot Grupy Orlen z siedzibą w Płocku, jeden z największych w Polsce i w Europie Środkowej dostawców lepiszcza asfaltowego wykorzystywanego do produkcji nawierzchni. Spółka podkreśla, iż w ramach segmentu asfaltowego Grupy Orlen, dostarcza produkty z pięciu ośrodków produkcyjnych, znajdujących się w Polsce - Płock i Trzebinia, w Czechach - Pardubice i Litvinov oraz na Litwie - Możejki.

Źródło

Skomentuj artykuł: