Maszyna TBM Faustyna wykonała pierwszy jednotorowy tunel kolejowy na podziemnej trasie Łódź Fabryczna - Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec. Powstają nowe możliwości połączeń dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych.
Trzy przystanki zwiększą dostępność kolei. Inwestycja realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA o wartości ponad 1,5 mld zł netto jest współfinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Inwestycja związana z budową tuneli kolejowych między stacjami Łódź Fabryczna - Kaliska/Żabieniec, to kontynuacja budowy Łodzi Fabrycznej, która ze stacji końcowej stanie się przelotowa. Przez ścisłe centrum Łodzi pojadą pociągi regionalne i dalekobieżne - na osi wschód - zachód i północ - południe. Sprawniejsze będą podróże koleją na sieci kolejowej.
Trzy przystanki (Łódź Śródmieście, Łódź Polesie i Łódź Koziny) będą zintegrowane z komunikacją miejską i ułatwią podróże w mieście i aglomeracji Łódź Śródmieście (w rejonie skrzyżowania ul. Zielonej z ul. Zachodnią i al. Kościuszki) wzmocniono konstrukcję budynków.
Tunel średnicowy to projekt POIiŚ 5.1-15 „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), etap II, odcinek Łódź Fabryczna - Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec” - kontynuacja budowy dworca Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą jeździły pociągi regionalne i dalekobieżne – na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec).