PKP Intercity z planami na nową dekadę działalności

PKP Intercity obchodzi 20. rocznicę swego istnienia. Przez 20 lat spółka wydała na zakup i modernizację taboru oraz unowocześnienie zapleczy technicznych 8 mld zł. Te inwestycje i coraz więcej nowoczesnego taboru na torach przyczyniły się do znaczącego wzrostu popularności usług przewoźnika - jeszcze w 2015 r. pociągi spółki przewiozły ponad 31 mln osób, a w 2019 r. blisko 49 mln, jak również zadowolenia z podróży.  

 

W ramach kontynuacji największego programu inwestycyjnego w historii spółki „PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 r. przewoźnik zainwestuje 19 mld zł w nowoczesny tabor.

Plany obejmują inwestycje w wagony, nowoczesne lokomotywy, elektryczne zespoły trakcyjne, a także piętrowe składy wagonowe typu push-pull. W 2030 r. cały tabor przewoźnika będzie nowy lub zmodernizowany, co zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa podróży i wygody.

Obecnie PKP Intercity ma zakontraktowane umowy na blisko 5,2 mld zł na tabor i infrastrukturę. W ostatnich latach, w ramach realizowanej strategii taborowej, PKP Intercity odebrało łącznie ponad 600 zmodernizowanych wagonów. W najbliższych miesiącach spółka planuje zlecić modernizację kolejnych 321 wagonów.

Równolegle z przygotowaniem kolejnych przetargów PKP Intercity pracuje nad nowym konceptem nowoczesnych wagonów, które w najbliższych latach pojawią się na torach. Nowe podejście do projektowania pociągów ma sprawić, by pociągi jutra były jeszcze bardziej komfortowe, przyjazne i w pełni funkcjonalne dla podróżnych.

Poprzez nowe podejście do projektowania przestrzeni wewnątrz wagonów chcemy wyznaczyć nowy standard podróżowania koleją, co istotnie przyczyni się do wzrostu jej popularności. Pracujemy również nad kolejnymi rozwiązaniami, które sprawią, że zaplanowanie i odbycie podróży pociągiem będzie łatwe, szybkie, komfortowe i atrakcyjne kosztowo. Chcemy, by kolej stała się w najbliższych latach środkiem transportu numer jeden długodystansowych podróży

stwierdził Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity.

Pierwsze koncepty dotyczą piętrowych składów wagonowych typu push-pull wraz z lokomotywami wielosystemowymi, na zakup których PKP Intercity ogłosiło w lipcu br. postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego. Przewoźnik planuje wzmocnić swoją flotę 38 składami wraz z 45 lokomotywami. To jeden z największych projektów taborowych, który Spółka zamierza zrealizować w ramach zaktualizowanego, wartego 19 mld zł programu inwestycyjnego.

Pojazdy mają być dostosowane do prędkości 200 km/h i planowane są do obsługi połączeń międzyaglomeracyjnych, takich jak np. Warszawa-Łódź czy Kraków-Katowice. W każdym ze składów planowana jest przestrzeń dla osób z niepełnosprawnościami.

W ciągu kilku najbliższych lat flota PKP Intercity przejdzie wielkie zmiany. Poza zakupem składów typu push-pull przyczyni się do tego m.in. projekt, na który przetarg spółka planuje ogłosić w pierwszym kwartale 2022 roku. PKP Intercity zamierza kupić 300 wagonów z opcją na dodatkowe 150 pojazdów. Oferta PKP Intercity ma jak najlepiej odpowiadać na potrzeby różnych grup pasażerów i różnorodne preferencje, dlatego zamówienie ma objąć zróżnicowane wagony – zarówno pierwszej, jak i drugiej klasy, przedziałowe i bezprzedziałowe, dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, dostosowane do przewozu rowerów, restauracyjne oraz dzienno-nocne, umożliwiające komfortowe podróże w nocy. Wagony będą projektowane w oparciu o nowe podejście do designu.

Skomentuj artykuł: